Mag je verf meenemen op het vliegtuig?

Ik wil binnenkort met de vlieger op reis. Ik ben kunstenaar en zou graag mijn busjes acrylverf en m'n acrylmedium meenemen. Het gaat de eerste keer zijn dat ik met de vlieger ga en daardoor had ik er niet aan gedacht dat alle vloeibare stoffen in doorzichtige busjes moesten en dat hier hoeveelheden op stonden. Op websites lees ik dat verf niet mag omdat het brandbaar is, maar dat lijkt mij dan over spuitbusverf te gaan? Mijn verf zit gewoon in plastic busjes…

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Nee, of genuanceerder gezegd, ik zou het risico (op gedoe, inleveren verf, of geweigerd om te vliegen) niet nemen:

Volgens de KLM:
Het is verboden om chemische of toxische stoffen mee te nemen die de gezondheid van de passagiers en bemanning in gevaar kunnen brengen, schadelijk kunnen zijn voor de eigendommen van andere passagiers of een risico kunnen vormen voor de veiligheid in het vliegtuig.

Een pot verf valt daar onder. Schade kan ontstaan bij lekken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou informeren bij de luchthaven en/of de luchtvaartmaatschappij, waarvandaan, of waarmee je vliegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou niet informeren en de verf gewoon goed (driedubbel) verpakken. In principe kan elk object wel een ander object beschadigen. Ik heb een keer een radiootje in mijn ruimbagage gestopt, waarvan ik na afloop de onderdelen bij elkaar kon rapen. Waarschijnlijk was er een zware koffer op mijn rugzak gezet. Hoe dan ook, acrylverf is nauwelijks toxisch, en valt dus niet onder de verboden stoffen. Er zijn zat verhalen van kunstenaars te vinden die hun verf meenemen. Op https://www.directly.com/p/united-airlines-can-i-carry-acrylic-artist-paints-in-checked-in-baggage-70188
wordt de vraag ook bevestigend beantwoord en er wordt ook nog op gereageerd door een medewerker van United Airlines. Ook op de site van klm wordt acrylverf niet als verboden stof aangemerkt. Geen slapende honden wakker maken.