hoe kan het dat je kunt lopen in een vliegtuig wat schuin in de lucht hangt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom zou dat *niet* kunnen dan? Op een helling kun je tenslotte ook lopen.

Antwoorden (1)

Dat is het gevolg van de middelpuntvliedende kracht. Voor wat je evenwichtsorgaan betreft hangt dat vliegtuig gewoon recht. Als je iets uit je handen laat vallen, valt dat ook gewoon "recht" naar beneden en zelfs een waterpas zal aangeven dat het vliegtuig horizontaal vliegt.
Piloten hebben daarom een kunstmatige horizon in hun instrumentarium, die werkt met gyroscopen en geeft wél aan dat het vliegtuig schuin hangt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bijzonder om te lezen dat een waterpas horizontaal aangeeft als vliegtuig scheef hangt.
Maar is dat echt wel zo? Als het vliegtuig optrekt voel je toch ook een kracht in je rug en als het een bocht maakt voel je dat toch ook waarom zou die luchtbel ook niet verplaatsen dan? Je moet het waterpas dan natuurlijk wel in de goede richting leggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat heeft de middelpuntvliedende kracht ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel
Vliegtuigen hangen alleen scheef als ze een bocht maken (of als de piloot dronken is). @erotisi
Ik ben er vanuit gegaan dat het vliegtuig niet net óók gas geeft of afremt.
Als de piloot nauwkeurig stuurt, merk je niet dat het vliegtuig een bocht maakt. Dat valt pas op als je naar buiten kijkt: door het ene raampje zie je de grond en door het raampje aan de andere kant zie je lucht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, dát schuinhangen bedoel je! Dat is inderdaad de middelpuntvliedende kracht. Een gewicht aan een touwtje zal bij zo'n bocht inderdaad recht naar de vloer wijzen, en niet naar de grond onder het vliegtuig. Ik dacht dat vraagsteller bedoelde tijdens het opstijgen. Dan hangt het vliegtuig echt scheef maar vliegt het wel in een rechte lijn.
erotisi
8 jaar geleden
Als er een bocht wordt gemaakt neemt de snelheid dan af waardoor hij zakt als de piloot verder niets zou doen dan sturen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In alle moderne passagiersvliegtuigen zorgt de computer voor correcties die zorgen voor optimaal comfort voor de passagiers.
De computer zorgt bijvoorbeeld voor precies de juiste mate van scheef hangen die hoort bij de snelheid, luchtdruk en koersverandering als de piloot een bocht inzet. Als de piloot van bijvoorbeeld een sportvliegtuigje een bocht maakt, moet hij zélf de mate van scheefhangen bepalen en een klein beetje gas bijgeven. (Dat laatste is nodig omdat dat scheefhangen het gevolg is van het aan de ene kant iets iets opklappen van de vleugelkleppen, en aan de andere kant iets neerklappen. En dat remt een beetje.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zelfs al blijft de snelheid gelijk, dan nog zal het vliegtuig zakken, althans, als de opwaartse kracht van de vleugels gelijk blijft.
Ivana
8 jaar geleden
Mijn schoondochter, die purser is, weet dat een trolley (waarmee de crew bedient) goed moet worden vastgehouden als het vliegtuig niet horizontaal hangt, dat geldt dus ook voor lopen. Je zult moeten klimmen of jezelf tegenhouden als hij schuin hangt.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ erotisi: zo zou je het wel kunnen zeggen ja.
Als een vliegtuig vanuit een eenparige rechtlijnige vlucht (met een bepaalde constante snelheid en hoogte) overgaat in een bocht, dan komt er op het vliegtuig een bijkomende kracht te werken, die in combinatie met de zwaartekracht resulteert in een soort virtuele zwaartekracht die tijdens een goed uitgevoerde bochtenvlucht weer haaks op de vloer van het vliegtuig staat. Deze resultante is groter dan de oorspronkelijke zuivere zwaartekracht, en de piloot moet daarvoor compenseren door iets aan de stuurknuppel te trekken, omdat de vleugel dan ondanks deze grotere kracht kan zorgen dat het vliegtuig niet gaat dalen.
Door het zwaarder belasten van de vleugel wordt de weerstand wat groter, en daarom moet de piloot wat gas bijgeven als hij wil voorkomen dat de snelheid wat afneemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Jouw schoondochter heeft de vraag vermoedelijk begrepen op dezelfde manier als Cryofiel in z'n eerste reactie deed, met een niet horizontale lengteas.
Vandaar ook dat ze de term "klimmen" gebruikt. In een modern horizontaal vliegend passagiers- vliegtuig merkt een passagier niets van netjes genomen bochten, de vraag zoals guust65 hem (denk ik!) bedoelde. Vlak na de start en vlak voor een landing spelen natuurlijk belangrijker factoren een rol dan alleen het comfort van de passagiers en dan zijn mogelijk de stuurbewegingen wél duidelijk herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erg bedankt Gesp. Zoals jij het omschreef bedoelde ik het ook. Als het vliegtuig al echt in de lucht hangt, op hoogte zeg maar. Dan zie je door het ene raampje inderdaad de grond buiten en door het raampje aan de andere kant de lucht. Dus je hangt dan bijna haaks, maar toch kun je zonder moeite recht lopen door het gangpad en als je zit en bijvoorbeeld een kopje koffie hebt, gaat er niets over de rand.
Bordensteker
8 jaar geleden
Gesp heeft de te verwachten aanwijzing van een waterpas m.i. alleen ter illustratie aangevoerd:
“en zelfs een waterpas zal aangeven dat het vliegtuig horizontaal vliegt”.
Die zinsnede is correct, ook al zit er in een vliegtuig in de praktijk een soort waterpas op zijn kop gemonteerd en zit daar een rond zwaar balletje in. Het balletje geeft de richting van de schijnbare zwaartekracht aan, en door de vloeistof worden slingerbewegingen van het balletje (als gevolg van bewegingen van het vliegtuig) gedempt. In een grijs verleden kon je trouwens wél ‘normale’ waterpassen in vliegtuigen aantreffen, zoals op deze afbeelding http://s157.photobucket.com/user/helicopterdcr/media/June2011048.jpg.html , maar in de hedendaagse praktijk wordt de correcte recht- of scheefstand van het vliegtuig tijdens rechtlijnige vlucht c.q. bochtenvlucht aan de vlieger getoond met een balletje. Zoals in de vele afbeeldingenresultaten van een zoekslag met de termen “aircraft inclinometer”:
https://www.google.com/search?newwindow=1&biw=1024&bih=639&tbm=isch&sa=1&q=%22aircraft+inclinometer%22&oq=%22aircraft+inclinometer%22&gs_l=img.12..0i30.2399979.2401871.0.2405057.2.2.0.0.0.0.284.383.1j0j1.2.0....0...1c.1.64.img..0.2.380.34sHJr-ZkvI
(Anders wordt zijn koffie onnodig koud.)