Hoe werkt een zwarte doos?

En dan met name de flight data recorder.
Ik wil graag weten HOE deze aan alle informatie komt en op welke manier dit vervolgens word opgeslagen.

Vanuit een technisch perspectief.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Gewoon straight foreward: op sleutelplekken in het vliegtuig zit een stel sensors, die worden uitgelezen en hun data word op een flashcart (of een ander medium, maar gelang de leeftijd van het systeem) opgeslagen. Na 2 uur word de oudste meting gewist en wordt er een nieuwe op die plek geschreven. Zo maken ze een loop van 2 uur.

Het beste antwoord

Via de DFDAU wordt data naar het solid state geheugen van een FDR weggeschreven.
Tegenwoordig zit een vliegtuig vol met sensoren. Sommige geven een aan/uit signaal maar er zijn ook druk, temperatuur en snelheidsmeters. Een Digital Flight Data Acquisition Unit verzameld deze gegevens en bewerkt ze zodat ze geschikt zijn om weggeschreven te worden. Ook maakt de DFDAU onderscheid tussen wettelijk verplichte data en de rest. De wettelijk verplichte data wordt op de FDR weggeschreven en de rest kan op een schijfje worden weggeschreven om later te kijken hoe het toestel heeft gepresteerd of gebruikt worden om problemen op te sporen.