Wat is dat witte achter een vliegend vliegtuig?

Soms zie ik vliegtuigen hoog in de lucht en dan zie ik altijd 2 witte strepen achter de vleugels...

mijn broer zei dat dit in ieder geval niet de motoren waren...
op foto's zie ik dat ze van de vleugels komen... maar hoe komen ze daar dan en waar bestaat dat witte nou uit??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Contrails.

De witte condenssporen (ook wel vliegtuigstrepen of contrails genoemd) die het licht van de zon iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp die daar in de lucht wordt gebracht leidt daarom direct tot wolkenvorming (condensatie) in de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren belemmert. De Engelse term "contrails" is een samenvoeging van condensation en trails.

De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten. De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang intact. Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in omgeving Nederland en België in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen.

De wolken op die hoogte bestaan geheel uit ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon.

Wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je goed kijkt zie je dat het uit de Motoren komt... daar is het nog heel dun. Uitlaatgassen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noemen ze een jetstream.
Voor meer info zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegtuigen vliegen op grote hoogte waar de lucht heel zuiver, en vaak enkele tientallen graden onder het vriespunt is. Ook in die lucht zit wat vocht, al dan niet onder het vriespunt. Nu hebben vochtdeeltjes, speciaal die onder het nulpunt liggen een vreemde stof nodig om te condenseren tot water, of sneeuw. Heel zuiver water kan zomaar 10 graden onder nul zijn zonder dat het bevriest! Er zijn verhalen bekend van berg meren waarvan het oppervlak net onder het vriespunt lag en volkomen windstil. Door nu een voorwerp hier in te gooien, een stok of steen bevroor dit meer in één keer.
Zoiets komt ook ter sprake bij deze condens strepen. Vliegtuigen vliegen door deze onderkoelde druppeltjes heen, en laten door de straal motoren kleine roet en andere deeltjes achter. Deze zijn ideaal voor deze onderkoelde druppeltjes om te bevriezen en ijskristallen te vormen. Deze vorming blijft net zo lang in stand tot deze weer zijn verdampt, of langzaam verwaaien. Het heeft met de lucht vochtigheid te maken hoe lang dit duurt. Op een mooie zomer dag zie wel eens militaire vliegtuigen echt heel hoog vliegen. Het is daar vrij droog en direct beschenen door de zon. Je ziet dan ook in enkele seconden deze strepen verdwijnen.
AWM
14 jaar geleden
Condensstrepen zijn dat... Net als het heel koud is en je ademt uit, dan zie je rook, dat is waterdamp en die condenseert in de lucht... Zo ook met vliegtuigen, want daarboven is het min 60° en er wordt een soort diesel verbrand waarbij waterdamp gevormd wordt... En die blijf heel goed en lang zichtbaar... Het is waterdamp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De witte condenssporen achter vliegtuigen zijn kunstmatige wolken. Door de uitlaatgassen van een vliegtuigmotor neemt de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes achter het vliegtuig toe. Een vliegtuig vliegt vaak op ongeveer 10 kilometer hoogte. De extreme kou op die hoogte (ongeveer min 40 graden Celsius) maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten. De extra waterdamp veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen. Deze 'vliegtuigstrepen' beginnen meestal een klein stuk achter het vliegtuig doordat de warmte van de uitlaatgassen wolkvorming dichtbij de motoren belemmert. Uit satelietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen boven Nederland en België vaak langer dan een dag zichtbaar blijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn chemtrails, google maar, zeer interessant !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de rook die uit de uitlaatgas komt.
Net als die bij een auto of brommer. noem maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nuut