Wat is het verschil tussen passagiersvliegtuigen en militaire vliegtuigen en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hier ga ik even alleen uit van de vrachtwagen-vliegtuigen van de militairen, want straaljagers en bommenwerpers lijken me duidelijk.

Comfort zoals op de fotos, die verschillen nogal ;-)

Geen tussenvloer in militaire vliegtuigen, zodat de vrachtcapaciteit maximaal kan zijn. Passagiersvliegtuigen hebben een tussenvloer, boven passagiers en onder hun baggage.

Structurele integriteit, militaire toestellen zijn sterker gebouwd zodat ze wat meer kunnen verduren.

Sterkere moteren, zodat ze sneller kunnen opstijgen van kortere landingsbanen.

Militaire toestellen hebben tevens defensieve middelen aanboord zoals foliesnippers en flares om rakketten te misleiden.

Vleugels, deze zitten bij militaire vrachttoestellen aan de bovenkant van de romp, zodat ze sneller en makkelijker te laden en lossen zijn (Geen laadbrug nodig).

Brandstof, militaire toestellen hebben meer brandstof aan boord en vaak de mogelijkheid om in de lucht nog bij te kunnen tanken.

Bewapening, veel militaire toestellen hebben ook nog bewapening zoals raketten.

Bepantsering, militaire toestellen hebben vaak bepantsering voor de cockpit en andere delen.

Vleugeloppervlak, deze is bij militaire toestellen groter om het draagvermogen te verhogen voor transporten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wielen, Bij militaire toestellen zitten deze dikwijls meer aan de buitenkant van de romp, ook om het laden lossen makkelijker te maken (lager bij de grond). En geen laadruimte in te nemen.

En de antwoorden hierboven.

Toegevoegd na 22 minuten:
Toevoeging op kleur. Het maakt niet zo heel veel uit wat voor kleur, groen/grijs/zwart... Als de kleur maar mat/zijdeglans is. Want je wilt in een militair toestel natuurlijk niet schitteren als een ster van veraf. En het geen heldere kleur is, want deze vergroten ook de zichtbaarheid dus daarom ook geen rood/geel etc. buitenkant, je wilt niet opvallen als een brandweerwagen.

Toegevoegd na 1 dag:
Militaire vrachtvliegtuigen hebben ook de mogelijkheid om de deur te openen als ze nog vliegen, voor dropping van vracht en/of mensen. Als een passagiersvliegtuig dat doet heb je een redelijk groot probleem als deze al niet neerstort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kleur... van militairen is die groen, want dat moet niet opvallen en bij passagiersvliegtuigen is die nooit helemaal groen, want dat moet wel opvallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wederom een compleet fout antwoord van XiniX.
Ik kan me niet heugen ooit zo'n Hercules van Defensie in de kleur groen te hebben gezien. Bij mijn weten zijn ze gewoon grijs.
En waarom moeten passagiersvliegtuigen opvallen (Al vliegend zie je vanaf de grond echt niet of iets een militair dan wel passagiersvliegtuig is (tenzij hij bezig is met dalen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix heeft wederom het grootste gelijk,
. Zo steken de militaire vliegtuigen niet af tegen de groene lucht!
In militaire toestellen is weinig luxe: geen comfortstoelen etc. Dit omdat er zoveel mogelijk (laad)ruimte moet zijn voor grotere groepen en materieel. Ook zijn er mogelijkheden benut voor extra kerosine opslag. Enne, dikwijls zijn er extra diverse (geheime) electronica aangebracht.