Er zijn wel vliegtuigen die een rij 13 hebben. Veel maatschappijen slaan deze rij over omdat het ongeluk zou brengen, maar sommige maatschappijen doen hier niet aan mee.

------------------------------------------------------------------

Dit bijgeloof van miljoenen mensen heeft invloed op de economie: in de Verenigde Staten verzuimen opvallend veel mensen hun werk en worden zakelijke transacties uitgesteld.

Onder de vele verhalen over dit bijgeloof wordt ook gezegd dat de meeste vliegtuigen geen 13e rij zouden hebben, dat gebouwen geen 13e verdieping zouden hebben, althans niet bij nummering in de liften, en dat er in ziekenhuizen geen operatiekamers met het nummer 13 te vinden zijn.

In Nederland klopt het niet dat vrijdag de dertiende meer ongelukken brengt. Integendeel. Er komen op vrijdag de dertiende juist minder ongevalmeldingen binnen dan op andere dagen bij de verzekeraars, volgens het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Dit zou veroorzaakt kunnen worden omdat mensen op die dag extra voorzichtig zijn, of zelfs thuis blijven. In de psychologie wordt ook gesproken over paraskevidekatriafobie: de angst voor vrijdag de dertiende. In de meest zware gevallen van deze irrationele angst durven mensen op die dag hun huis niet uit te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

over gebleven aan het fenomeen 13 = ongeluksgetal,
heel veel hotels hebben ook geen kamer 13 om die reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook 13e verdieping slaan ze vaak over
Uit bijgeloof. Ze denken dat dat ongeluk brengt.