Waarom heeft een vliegtuig (jumbo) Geen achteruit zodat het zelfstandig van de terminal naar de startbaan kan komen?

Vliegtuig,achteruit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (8)

Omdat een vliegtuigmotor sowieso niet achteruit kán.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Daarom is een pushback truck nodig die het vliegtuig achteruit duwt voordat het kan vertrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je vanuit de cockpit niet naar achteren kan kijken, en achteruitrij-spiegels een te grote dode hoek hebben is het te onveilig om vliegtuigen zelfstandig van de parkeerplek bij de terminal weg te laten rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig kan uitstekend achteruit rijden door zijn motoren in 'reverse' te zetten.
Alleen mag de pilot die techniek niet gebruiken tijdens het taxieën: Hij heeft geen zicht naar achteren en de luchtstroom blaast alles omver en kapot in de omgeving.
Toch gebeurt het wel eens, kijk maar eens bij het onderstaande filmpje van een Globemaster III:
escape
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Opvallend in het filmpje: --  Meneer CSS wordt niet weggeblazen.
--  De piloot beslist zelf wanneer hij de boch inzet. CSS kijkt slechts toe.
--  Tijdens het wegrijden wandelt er nog iemand rond op de openstaande laadklep. Rare jongens, die militairen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik mis dat piep geluidje...
Altijd als ik achteruit rij dan gaat het piepen....hahaha
Ha, die Albersjeff;

Dat een vliegtuig wel degelijk zelfstandig achteruit kan rijden is al gezegd en de reden dat dit niet mag worden gedaan ook. Maar de reden dat vliegtuigen niet zelfstandig achteruit kunnen taxiën is niet alleen een kwestie van veiligheid, maar ook van geld. De wielen van een vliegtuig zijn niet mechanisch aangedreven; als je ze dus veilig zelfstandig achteruit zou willen laten rijden betekent dat een enorme technische investering die de vliegtuigen veel duurder, zwaarder en dus onzuiniger maakt. Een trekker het werk laten doen is simpelweg de meest efficiënte oplossing. Als het goedkoper kon dan zouden ze het echt wel anders doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen wel achteruit rijden, En sommige types doen dat ook,
Het is echter van bepaalde factoren afhankelijk,

Op kleinere luchthavens gebeurt het wel. Ik zie dat regelmatig op bijvoorbeeld de Canarische eilanden.

Maar grotere vliegtuigen hebben zoveel power nodig dat al het afhandelings materiaal weggeblazen zou worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vliegtuigen zijn er niet voor ontworpen om achteruit te rijden omdat het helemaal niet nodig is, daar heb je pushback trucks voor. De ontwerpers van vliegtuigen zijn niet extra lang gaan na denken om de vliegtuigen achteruit te laten rijden voor dat kleine stukje van de gate naar de taxibaan. En ten tweede ziet de piloot ook niets als hij achteruit rijdt waardoor het gevaarlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn enkele redenen:

* Zoals eerder vermeld; de vlieger heeft slecht zicht. Duidelijk lijkt mij.
* De motoren leveren zoveel kracht dat alles wat in de buurt van het vliegtuig komt (voertuigen, ground equipement, personen en alles wat "los van de aarde is" door de motoren opgezogen kan worden door de enorme zuigkracht
* Geluidsoverlast (normen) worden dan snel overschreden.
* De motor kan in een zogenaamde "stall" komen, waardoor de motor zijn vermogen verliest en tevens beschadigd kan raken (even kort door de bocht ik zal de technische verklaring achterwegen laten)

Kortom, velen redenen om geen gebruik te maken van het feit dat een vliegtuig best op eigen kracht achteruit kan taxiën.

Militaire vliegtuigen gebruiken deze systemen van de motor overigens wel voor het achteruit taxiën. Bijvoorbeeld op korte landingsbanen of platformen, of wanneer er geland is buiten een vliegveld, bijvoorbeeld in tijd van oorlog.

Enkele vliegtuigen die dit kunnen toepassen zijn de C-5 Galaxy, C-17 Globemaster en (als ik me niet vergis) de Antonov AN124. En wellicht nog meer toestellen maar deze staan er om bekent dat het ook daadwerkelijk wordt toegepast.

In Amerika werd vroeger ook door civiele vliegtuigen zelfstandig achteruit getaxied maar wegens bovenstaande nadelen (vooral het gevaar en geluidsoverlast) is dit niet meer toegestaan.

Verder zijn er enkele jachtvliegtuigen (straaljagers) die ook achteruit kunnen taxiën! Voor zover ik weer is dat alleen de Saab Viggen. Dit wordt gebruikt tijdens het "inparkeren" op krappe plaatsen tussen de bergen van Noorwegen/Zweden.