waarom hebben vliegtuigen altijd een lichte kleur?

vliegtuigen zijn nooit helemaal zwart of donker ofzo maar altijd lichte kleuren waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

Er zijn ook donkere vliegtuigen, zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel met een lichte onderkant, dus dat zie je niet in als ze in de lucht vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart/rood, zwarte onderkant: http://nycaviation.com/newspage/wp-content/uploads/2009/10/FalconsLogojet_main.jpg
De meeste vliegtuigen zijn wit van kleur. Dat komt doordat er altijd veel zonlicht op schijnt, kijk maar eens in warmere landen, omdat zwart absorbeert. In warmere landen lopen daarom mensen in witte kleren en witte auto's

Toegevoegd na 53 seconden:
Omdat zwart de warmte absorbeert, kan het warmer aanvullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegtuig hoort te vliegen. En meestal gebeurt dat boven het eventuele wolkendek, dus bij daglicht veelal pal in de zon! Hoe lichter het toestel qua kleur, des te minder absorptie van de zonnestralen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wit is inderdaad een veelgebruikte kleur in de luchtvaart. Veel vliegtuigen zijn helemaal wit, met alleen een gekleurde staart of gekleurde motoren. Egyptair, Martinair, Britannia, Lufthansa, Luxair en Air Berlin zijn maar enkele van de witte toestellen die we tegenkwamen. Blauw is een andere populaire kleur. Estonian, KLM, Thomas Cook en veel andere zijn in blauw livrei (want zo noem je de beschildering) gestoken. Voor wit is een hele goede verklaring. Veel toestellen worden tegenwoordig geleasd. Ze worden dan wit opgeleverd. Maarschappijen die geld willen besparen, hoeven dan alleen de staart een eigen kleur te geven. Bovendien is wit in warme landen een verkoelende kleur. Aan de gate worden ze dan niet zo warm.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een gevoel maar geen feit.
Met name in de USa kom je van alles tegen tot zelfs vies bruin.

De verklaring hierbovenvan de leasevliegtuigen is ook een reden.
En verf is duur en zwaar. Hoe minder verf hoe beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwart trekt als het ware warmte aan. In ruimtes en auto's kan het zelfs gaan broeien dan, dat kan in vliegtuigen ook het geval zijn. Vliegtuigen vliegen vaak ook boven de wolken en de zon staat er dan vrijwel direct op. Een lichte kleur stoot de warmte als het ware af.