Wat zijn de voor- en nadelen van een zweeftrein en het gebruik van magnetisme?

Wat zijn de voor- en nadelen van een zweeftrein en het gebruik van magnetisme tegenover de normale sneltrein?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik ga de in https://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein#Voordelen genoemde voordelen niet herhalen.
Echter: in 2001 werd in het blad Archimedes (en overgenomen in Nemokennislink) twee heel zwaarwegende nadelen vermeld:
“Nadelen zijn er echter ook: de aanleg van zo’n volledig nieuwe verbinding is behoorlijk duur en ook de zogenaamde landschapsvervuiling is een probleem.”
Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/zweven-met-de-trein/
Vooral dáárom komen we er hier niet verder mee. Als je nou even terugkijkt naar de moeizame totstandkoming van de HSL, dan begrijp je waarom deze ideeën hier naast de al bestaande infrastructuur geen kans maken. De wet van de remmende voorsprong van bestaande en wijdverbreide technieken.
Het enorme voordeel van de trein op stalen rails in snelle uitvoering is dat de haalbaarheid al volop aangetoond is, en dat er geen nieuwe lijnen gebouwd hoeven worden om de steden in en uit te komen, want de snelle trein rijdt in stedelijk gebied over de bestaande spoorlijnen.
En ook: soms zijn nieuwe varianten op bestaande technieken zo dom nog niet; kijk naar de revival van de tram overal in Europa en daarbuiten.

Antwoorden (1)

Een voordeel is de afwezige rolweerstand: doordat er geen wielen meer zijn die voor wrijving zorgen, valt het remmende effect van wielen weg. De zweeftrein zou met 550 km/h kunnen voortbewegen in de commerciële exploitatie (op de lijn bij Shanghai wordt thans met een maximumsnelheid van 430 km/h gereden). Conventionele hogesnelheidstreinen rijden momenteel nergens sneller dan 320 km/h in de reguliere dienst.

Een ander voordeel is dat de voertuigen lichter kunnen worden uitgevoerd omdat die over de hele oppervlakte van de onderkant worden ondersteund (lijnvormige in plaats van puntvormige belasting). Bij conventionele treinen moet het rijtuig worden ondersteund met een zware constructie, vanwege de grote overspanning tussen de draaistellen en is er een zwaar veermechanisme nodig om trillingen op te vangen. Een ander voordeel is dat de magneetzweeftrein geen fijnstof veroorzaakt door slijtage aan remvoeringen of slijtage van de stroomafnemer of de stroomgeleider.

Magneetzweeftreinen kunnen aanmerkelijk sneller optrekken en afremmen dan gewone treinen. Daardoor kunnen meer tussenstations worden aangedaan hetgeen grote exploitatievoordelen heeft. Ook zijn bredere voertuigen mogelijk, wat meer mensen een zitplaats biedt bij een beperkte stationslengte in de steden. Ook is het snelheidsbereik groter. Daardoor kunnen lichte maglevs op korte afstanden als een metro functioneren en op langere als een sneldienst.

Een magneetzweeftrein van 200 ton trekt in 182 seconden op van 0 naar 365 km/h. Op 17 november 2003 haalde een Japanse zweeftrein tijdens een onbemande testrit een recordsnelheid van 560 km/h. Op 2 december van dat jaar werd het record verbeterd tot 581 km/h. In april 2015 heeft de Japanse magneetzweeftrein opnieuw het eigen record 2 maal verbroken. Eerst werd een record van 590 km/h bereikt waarna enkele dagen later een snelheid van 603 km/h werd gevestigd. Ter vergelijking, de hogesnelheidstrein TGV vestigde in 2007 een snelheidsrecord van 574,8 km/h.[3]

Nadelen[bewerken]
Een zweeftrein produceert pas duidelijk waarneembaar geluid boven 300 km/h. Het rolgeluid, veroorzaakt door het contact tussen het wiel en de rails, zoals dat bij conventionele treinen optreedt, ontbreekt natuurlijk. Een probleem is het fluiten, dat ontstaat door de smalle spleet tussen baan en voertuig.

Bij lagere snelheden, beneden 250 km/h, zijn de stroomkosten beduidend lager dan van een gewone trein. Van 250 tot 350 km/h is het energieverbruik van de maglev nog steeds gunstiger
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Even een stuk ondergestofte lap tekst uit Wikipedia hier als antwoord neerzetten vind ik onder de maat. Zeker als daar onder het kopje “nadelen” eigenlijk vier punten in het voordeel van de magneetzweeftrein worden genoemd, naast één nadeel, dat bij de afstanden en dus haalbare snelheden in Nederland bovendien amper aan bod kan komen.
-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat Bordensteker zegt. Als nadeel zou ik ook willen toevoegen het feit dat de hele infrastructuur er voor moet worden aangelegd. Zelfs de HSL in NL maakt gebruik van bestaande stations en de daar liggende sporen. Voor magneetzweeftreinen zou dat niet kunnen.