Waarom zie ik deze NS trein altijd gesleept of geduwd worden?

Ik vroeg mij af of deze trein niet in staat is om zelf te rijden? Ik zie namelijk wel een voorkant die eruit ziet alsof daar een machinist kan zitten om de trein te besturen.

Zie afbeelding: http://f.jwwb.nl/public/b/e/3/treinenwereld/icr-7.large.jpg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Wat je ziet op de foto, is een 'stuurstandrijtuig'.

Vanuit dit stuurstandrijtuig kan de machinist de locomotief (die dus aan de andere klant van de trein zit) op afstand bedienen. Het voordeel is, dat de locomotief op een eindpuntstation niet naar de andere kant van de trein verplaatst hoeft te worden.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Klopt.
Zo’n stuurstandrijtuig heeft zelf geen aandrijving (en i.h.a. ook geen stroomafnemer op het dak).
Hierbij past intussen nog een kanttekening. Want de inzet met een machinist in de stuurcabine komt tegenwoordig niet meer voor. Maar ze rijden wel als gewoon rijtuig in treinen mee. Hoe zit dat dan? Door het enkele jaren geleden niet doorgaan van de internationale Fyra-dienst naar Brussel over de hogesnelheidslijn met de als ondermaats product geweigerde cq. aan de fabrikant geretourneerde V250 treinstellen van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda moest ineens de oude Beneluxtrein weer op het toneel terugkomen. Daar was niet op gerekend! NS wás al bezig met een deel van de vloot van zgn. getrokken rijtuigen (die niet zelfvoortbewegend zijn en dus altijd aan een aparte locomotief gekoppeld rijden) in te zetten in tijdelijke diensten over de hogesnelheidslijn tot aan Breda in afwachting van de levering en goedkeuring van de Italiaanse Fyra treinstellen. Toen de Fyra treinstellen na een paar weken aan de kant moesten blijven staan, zijn extra een heleboel tot dan toe in het binnenlands verkeer rijdende trek-duwtreinen (die één kant op bediend werden vanuit de door de vraagsteller getoonde stuurstandrijtuigen) inderhaast geschikt gemaakt voor de diensten op de HSL én de weer terug op te zetten Beneluxdiensten tussen Amsterdam en Brussel. De op de foto getoonde geel-met-blauwe stuurstandrijtuigen met de enkele brede voorruit zijn geschikt om op afstand (d.m.v. een doorgaande kabel met stekerverbindingen) een locomotief serie 1700 te bedienen, zoals op de foto als kort treintje te zien is. De diensten op de HSL kunnen echter niet met een NS 1700 loc getrokken of geduwd worden, omdat deze niet geschikt is voor de afwijkende bovenleidingsspanning van 25.000 volt van de hogesnelheidslijn. De loc is tevens niet geschikt voor het Europese ETCS-treinbeïnvloedings en beveiligingssysteem, dat op de HSL gebruikt wordt in plaats van seinenpalen langs de baan (die zijn bij hoge snelheden niet toegelaten).
En de geel-met-wijnrode Belgische locomotieven die vroeger naar Brussel reden zijn ook niet geschikt, en inmiddels al buiten dienst gesteld. Net als de daarmee samenwerkende oudere geel-met-wijnrode stuurstandrijtuigen (met tweedelige voorruit) die intussen gesloopt zijn. (vervolgd in reactie hieronder)
Bordensteker
7 jaar geleden
(vervolg) Daarom gebruikt NS voor de hogesnelheidslijn een speciale versie van een Bombardier Traxx “meerspannings”locomotief. Die locs zijn geleast. Men heeft bestudeerd en met proefnemingen getest of de bestaande stuurstandrijtuigen geschikt gemaakt konden worden om met zulke Traxx locomotieven samen te werken, waarbij deze stuurstandrijtuigen dus ook van het seinsysteem ETCS voorzien moesten worden. Dat viel alles bij elkaar nogal tegen en NS kon zich na het Fyra echec niet veroorloven weer met een potentiële flop aan te komen. Daarom zijn er inderhaast extra exemplaren van de Bombardier Traxx locomotieven besteld, nu in eigendom. Op termijn is het voordeel, ten opzichte van de optie om de stuurstandrijtuigen aan te passen, dat deze locomotieven tot in lengte van jaren overal in Europa inzetbaar zijn. Ze zijn meer waardevast, ook als NS ze niet meer nodig heeft.

Hiermee is de situatie onstaan dat de stuurstandrijtuigen nu vanwege hun reizigers-zitplaatscapaciteit niet gemist kunnen worden, maar de stuurcabine van de machinist wordt dus niet meer als zodanig gebruikt. De treinen hebben altijd een trekkende locomotief voorop, eventueel een tweede locomotief achteraan, die eventueel mee in dienst kan zijn (dan wordt-ie vanuit de trekkende loc op afstand bediend). Om deze reden zie je de stuurstandrijtuigen bij een aantal treinen over de HSL én in de Beneluxtreinen naar Brussel dus met ongebruikte cabine (en soms vieze ongewassen voorkant) meerijden aan één uiteinde van de wagons, en dat kan dus ook zijn vlak achter een locomotief. Maar niet langer zelf vooraan een trein met een machinist erin.
tinus1969
7 jaar geleden
@bordensteker. Interessant verhaal maar iirc rijden deze stuurstandrijtuigen als trekduwcombinatie op de IJssellijn (Zwolle-Nijmegen-Roosendaal).
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker Tot voor enige tijd terug was dat inderdaad het geval. Maar doordat de rijtuigen dus in toenemende mate voor diensten over de HSL en voor de diensten naar Brussel nodig zijn (waarvoor ze eerst aangepast en gemoderniseerd moeten worden, zodat er ook nog (opnieuw) aanvullend een of meer sets Belgische rijtuigen ingehuurd moeten worden), zijn deze enkeldeks stuurstandrijtuigen alweer enige tijd allemaal van de IJssellijn verdwenen. Er rijden nu een aantal DDZ dubbeldekkers die ‘getrekduwd’ worden door een zesassig motorrijtuig aan één kant van de trein, aangevuld (m.n. in het weekend) met enkele VIRM dubbeldekkers die zelfvoortbewegende treinstellen zijn zonder aparte aandrijfeenheid. De stuurcabines van de enkeldeks stuurstandrijtuigen van uw foto zijn dus niet meer in gebruik doordat ze qua zitplaatscapaciteit dringend nodig zijn in treinen die allemaal door Traxx locomotieven voortbewogen worden, terwijl ze die locomotieven niet op afstand kunnen bedienen. En toen de materieelnood aan de man kwam was er geen tijd meer om dat technisch nog te verwezenlijken en goedgekeurd én (belangrijk) in de praktijk storingvrij te krijgen.
In feite zijn in plaats van die stuurcabines extra nog een aantal Traxx locomotieven gekocht, die vooraan én achteraan dezelfde trein in dienst kunnen zijn en vooral: zonder tijd te verliezen bij het wisselen van rijrichting aangekoppeld kunnen blijven. Om een locomotief naar het andere eind van een trein te kunnen brengen, heb je namelijk extra sporencapaciteit nodig op de betreffende stations. En ook daar was niet op gerekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt!