Wat zijn de eisen van een spoorweg-overgang?

Hoi,
Ik probeer wat onderzoek te doen naar spoorwegen, maar ik kan niets vinden over de eisen waar een spoorweg-overgang aan moet voldoen. Kan iemand mij misschien helpen? B.v.d.

Groetjes
Tamara

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Bij veranderingen aan bestaande overwegen en aanleg van nieuwe overwegen wordt vooraf uitgebreid naar de veiligheidsaspecten gekeken.

“Er is sprake van beleid op grond van risicoanalyses en het ‘nee, tenzij’-principe: geen nieuwe overwegen tenzij de initiatiefnemer (wegbeheerder) door risicoanalyse aantoont dat de veiligheid wordt beheerst; geen recreatieve overwegen opheffen tenzij het echt nodig is; verkeersfunctie van bestaande overwegen mag niet worden gewijzigd tenzij door initiatiefnemer kan worden aangetoond dat door aanvullende maatregelen de overwegveiligheid niet verslechtert en de risico’s worden beheerst.

Overwegen zijn in Nederland niet toegestaan op baanvakken met een maximum baanvaksnelheid hoger dan 140 km/h. Dit heeft te maken met het sterk verhoogde risico dat een trein bij een aanrijding ontspoort, uit het profiel van vrije ruimte raakt en daardoor een tegemoetkomende trein ramt met een totaal snelheidsverschil van meer dan 280 km/h. Op enkelsporige baanvakken speelt dat probleem niet, maar hiervoor is geen uitzondering gemaakt. Er zijn wel proeven uitgevoerd met overwegen op trajecten waar de maximum baanvaksnelheid 160 km/h is, zoals tussen Eindhoven en Venlo. Ook voor het project Noordlink wordt overwogen de maximumsnelheid op het traject Zwolle-Groningen op te voeren zonder alle overwegen te sluiten.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overweg#Risico_bij_overwegen

Voor het maken van afwegingen voor nieuwe of aan te passen overwegen is er een globale toets om inzicht te verkrijgen aan welke kenmerken een overweg moet voldoen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29893-20-b2.pdf

In het Afwegingskader Landelijk Verbeterprogramma Overwegen staan relevante aanknopingspunten:
http://www.samenoverweg.nl/wp-content/uploads/2015/09/Algemeen-Afwegingskader-overwegen.pdf
Bordensteker