Ben je automatisch ook eigenaar van auto partner als je samen op verzekering papieren staat ??

Mijn partner heeft een auto waar ik ook gebruik van maak. Mijn vraag is stel dat mijn partner komt te overlijden ben ik dan automatisch eigenaar om dat ik wel vermeld sta op de auto verzekering papieren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je bent niet mede-eigenaar, op het kentekenbewijs staat van wie de auto is, op de verzekeringspapieren staan alleen de namen van de regelmatige bestuurder(s). .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen als het kenteken van de auto op uw naam staat, zullen de nabestaanden van goede huize moeten komen om te bewijzen (na het overlijden van uw partner) dat de auto niet uw eigendom is. U staat op de verzekeringspapieren omdat u zich om bepaalde redenen als hoofdbestuurster hebt opgegeven, maar dat zegt niets over eigendom.
https://perdirectautoverzekeren.nl/auto-verzekeren-op-andere-naam

Het beste antwoord

Het feit dat je als medebestuurder geregistreerd staat bij de verzekering, is van geen enkele invloed op de eigendom. Sterker, zelfs als de auto op jouw naam staat via het kentekenbewijs, wil het nog niet zeggen dat je ook de eigenaar bent; dit is slechts voor de RDW van belang.
Hoewel het, gelet op de ervaringsregels, wel een (weerlegbaar!) vermoeden van eigendom geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kentekenhouder is degene op wiens naam de auto geregistreerd staat. ( Meestal is dit ook de verzekeringnemer).
Staat men bij de RDW als kentekenhouder geregistreerd voor een auto, dan is men de eigenaar van de auto. De verplichting om de wegenbelasting te betalen ligt bij de eigenaar van
de auto, de kentekenhouder.
Is de kentekenhouder ook zelf de regelmatige bestuurder dan is deze verplicht een autoverzekering op deze naam af te sluiten.
http://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/iemand-anders-verzekerd-in-mijn-auto/

Andere antwoorden (1)

Nee. Verzekeringspapieren zijn geen eigendomsbewijs.

Je bent wel mede-eigenaar als je bijv. getrouwd bent in gemeenschap van goederen.
Computoon