Hoe kun je er achter komen of een kilometerstand van een auto die in Duitsland staat werkelijk is?

Wil eventueel een auto uit Duitsland halen, maar vind een km stand van een auto toch essentieel. Wil achteraf niet voor verassingen komen te staan.

7 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

In Nederland kun je bij de RDW de kilometerstand van een auto opvragen. Die mogelijkheid bestaat in Duitsland inderdaad niet.

Daarom worden de volgende tips gegeven : (alleen even de hoofdpunten)
- Let (vooral bij het niet sporen van de leeftijd van de auto met de kilometerstand) op eenvoudige kenmerken zoals slijtagesporen op de pedalen, het stuur en de bekleding. Hoe versletener en viezer, hoe groter over het algemeen het kilometrage zal zijn.
- Als je er verstand van hebt, kun je ook aan het motorblok zien hoeveel de auto minstens gelopen moet hebben. Maar omdat de een zijn auto beter verzorgt dan de ander, is dat niet meteen een 100%-bewijs.
-Als de auto met een digitale tachograaf is uitgerust, kun je die op echtheid laten onderzoeken.
-Maak een proefrit om te kunnen beoordelen hoe de auto loopt. Op die manier kun je een eventueel mankement aan de motor vaststellen.
-Vraag naar alle papieren die bij de auto horen, ook de keuringspapieren, en neem rustig de tijd om ze helemaal door te lezen.

Er schijnt ontzettend veel gesjoemeld te worden vooral met oudere auto's, daarom wordt over het algemeen aanbevolen alleen een "gebrauchtwagen" te kopen die is uitgerust met een tachograaf ; die geeft in de regel nog de meeste zekerheid.

Het is dus echt heel erg ZELF opletten, en liefst nog iemand meenemen met veel verstand van auto's als je zelf niet over die kennis beschikt.