“Ongeldige documenten voor identificatie

U kunt zich niet identificeren met:
- willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement;
- een verlopen identiteitsbewijs;
- een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.”

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren

Toegevoegd na 4 minuten:
Identificatieplicht

In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren. Een geldig identiteitsbewijs is bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Reist u met een e-ticket? Zorg dan dat u ook een geldig identiteitsbewijs bij u heeft dat op dezelfde naam staat als het e-ticket. Bij controle in de trein en op de stations bent u verplicht beide te tonen.

De conducteur is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar en mag naar uw legitimatie vragen. Als u deze niet kunt laten zien, dan mag de conducteur een proces-verbaal opmaken.

http://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/identiteitsbewijs-vergeten.html

Toegevoegd na 37 minuten:
Een kopie van een paspoort is dus nergens geldig om je mee te identificeren.
Bordensteker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
bromfietscertificaat bestaat niet meer. Onderdeel van het rijbewijs. Verder een juist antwoord. Ik vraag me overigens wel af of een rijkspas ook gebruikt mag worden als legitimatiebewijs.
Bordensteker
7 jaar geleden
1. De Rijkspas staat er in de opsomming op de site van de Rijksoverheid niet bij. 2. Op Wikipedia lees ik dat de Rijkspas “enkele van dezelfde echtheidskenmerken als wettelijke identiteitsbewijzen, zoals het paspoort” heeft.
Dan lijkt het mij vooralsnog logisch dat de Rijkspas met minder echtheidskenmerken niet in de plaats gebruikt kan worden van een normaal paspoort of identiteitsbewijs waar al die echtheidskenmerken op aanwezig zijn. Ter toelichting:
De Rijkspas is een Nederlandse multifunctionele smartcard. Hij kan ingezet worden als toegangsbewijs/middel, authenticatiebewijs en identificatiebewijs. Het is de bedoeling dat deze pas naast fysieke toegang tot gebouwen/ruimten van de Rijksoverheid ook logische toegang zal geven tot (diensten van) een computernetwerk, zoals de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR). Hij wordt beheerd door Logius. Hij bevat _enkele_ van dezelfde echtheidskenmerken als wettelijke identiteitsbewijzen, zoals het paspoort.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkspas Conclusie: het is een multifunctionele smartcard van de Rijksoverheid voor intern gebruik, die officieel niet in de plaats kan komen voor paspoort of identiteitskaart. Al is de kans best aanwezig, dat hij door ingewijden geaccepteerd wordt.