Om te waarschuwen. Een tram heeft geen claxon, maar in plaats daarvan een bel.

Toegevoegd na 14 minuten:
En dat is met reden: een tram kan namelijk niet uitwijken, zoals het andere verkeer op de weg wél kan. Het voertuig is gebonden aan een vaste baan. Dus is het belangrijk dat het waarschuwingsmateriaal meteen kan worden herkend.
Amadea
7 jaar geleden
Als er gevaar dreigt, zal een tram moeten alarmeren en dat doen zij met een elektrische bel. Het is dan ook een elektrische tram.

Toegevoegd na 14 minuten:
Waarom? omdat bijvoorbeeld nog iemand snel oversteekt zonder op te letten dat de tram er aan komt. De tram kan niet ineens stil staan bij een noodstop. Ook kan het voorkomen dat een fietser niet goed kijkt en te dichtbij de tramrails rijdt. Hebben we het nog niet over auto's met bestuurders die denken dat de weg alleen voor hen bedoeld is.
Daarvoor moet een tram in Amsterdam en elders soms bellen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik vergeet nog iets , het belangrijkste : de tram rijdt in rails en kan niet , nee HELEMAAL NIET uitwijken. Dat moeten al die andere verkeersdeelnemers dus doen... en opletten op de tram , want die heeft ALTIJD VOORRANG.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dat jij nu ineens het werkwoord uitwijken toevoegt is echt geen toeval...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag me af, zou ik niet juist dan een synoniem gebruiken?
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: de bel op de tram is ouder dan de elektriciteit: ook paarde- en stoomtrams hadden bellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel Tinus , dat is idd zo .
Daar ging het mij niet om , ik schreef over de 'elektrische' bel in de 'elektrische' tram , >dat< was mijn punt :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volledig antwoord +