Je kunt op een kaartjesautomaat van de NS controleren of het reisproduct op jouw OV-chipkaart staat. Als dat product nog niet geactiveerd is, dan kun je dat direct alsnog doen. Een andere methode: probeer in te checken op een willekeurig station, als dat werkt dan heb je kennelijk een geactiveerd reisproduct op de kaart staan. Als je dan nog niet op dat moment wilt reizen dan kun je na 3 minuten bij dezelfde paal weer uitchecken, dan wordt het afgeschreven startbedrag weer bijgeschreven. Krijg je de melding dat je niet ingecheckt wordt dan moet je bij een automaat of bij het loket het reisproduct laten activeren. Het activeren is noodzakelijk om jouw keuze tussen 1e of 2e klas reizen vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan je vragen bij het informatieloket op het station, of aan een conducteur op een trein. Want zij hebben zo'n scanapparaat waarmee dat gecontroleerd kan worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat bij een conducteur op de trein doet, ben je al langs het incheckpoortje gegaan en weet je dus al, of de kaart geactiveerd is.