logischerwijs heeft een tram meestal voorrang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een tram heeft altijd voorrang zelfs als er blinde (vandaar de speciale bel) een tram is openbaar vervoer dus beter voor het millieu en daarom krijgen zij voorang van veel mensen (zelfs regering en wet)
dus stop altijd als er tram aankomt en wacht tot ze weg is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het Haarlemmermeerplein niet maar de voorrangsregels met de tram zijn als volgt geregeld:

Art 15 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) bepaalt dat aan een tram voorrang moet worden verleend op gelijkwaardige kruispunten (dus ook als deze van links komt). Maar dus niet op voorrangskruispunten! De tram moet in dat geval gewoon de verkeerstekens opvolgen. Ook voor een geel/rood verkeerslicht zal de bestuurder van een tram gewoon moeten stoppen.

Je moet dus even nagaan of het een voorrangskruispunt is of niet.

Daarnaast zijn er mbt de tram nog een aantal zaken van belang:

Ook een voetganger die oversteekt via een voetgangersoversteekplaats moet de trambestuurder voor laten gaan (art 49 RVV)

Daarnaast geldt de rechtdoorregel niet voor de tram (art 18 RVV). Hiermee wordt bedoeld dat als de tram afslaat hij het rechtdoorgaande verkeer op dezelfde weg niet voor hoeft laten gaan. Hier moet je dus ook rekening mee houden.

Art 52 RVV bepaald dat bestuurders die een stilstaande tram willen inhalen aan de zijde waar passagiers in-en uitstappen hen hiertoe in de gelegenheid moeten stellen, tenzij er sprake is van een vluchtheuvel/uitstapbordes.

Succes!