waarom liggen er vuurkeien tussen de treinsporen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Er liggen niet alleen vuurkeien, maar allerlei soorten stenen. Die vormen het 'ballastbed'.

Allereerst heeft het ballastbed de functie van het overbrengen en verdelen van de krachten die ontstaan wanneer er een trein over het spoor rijdt. Wanneer er een trein over het spoor rijdt heb je verticale krachten, wanneer er geen trein over het spoor rijdt, heb je te maken met horizontale krachten. Deze kunnen ontstaan door het uitzetten van het spoor in de zomer door de warmte. Hierdoor ontstaat er een kracht die de spoorstaaf eigenlijk opzij wil duwen. Deze kracht krijgt het ballastbed ook te verwerken. Verder moet het ballastbed ook het stoten tegengaan en de trillingen dempen. Dit geldt niet alleen voor de trillingen die we kunnen voelen, maar ook voor de trillingen die wij waarnemen als geluid.
De tweede functie die het ballastbed heeft is een drainerende werking. Wanneer er een stortbui valt, is het belangrijk dat het water snel wordt afgevoerd. Een ballastbed heeft een zeer open structuur waardoor er veel water in het ballastbed kan blijven. Dit is gunstig omdat tijdens een stortbui niet al het water meteen wordt opgenomen in de grond. Om te zorgen dat het ballastbed geen zettingsverschillen krijgt, wordt er bovendien gezorgd voor een nauwkeurige afwerking. De afwerking mag absoluut niet groter worden dan 10mm.
15 jaar geleden
vuur keien ligen op het trein spoor om dat er vroeger veel vuur stenen werden gegooid en die zijn op ge droogt en daarom liggen ze nu op het treinspoor