ik heb een scooter die loodvrije benzine moet tanken met een octaangehalte van min.95, wat moet ik dan tanken? euro 95 of euro 98?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (6)

Kan allebei. Euro 95 is goedkoper en sommige zeggen beter voor de motor. Ze zeggen dat, wanneer je euro 98 tankt je motor eraan gewend raakt en niet meer. Terug kan naar euro 95. Of het waar is weet ik niet, maar euro 95 is sowieso goedkoper en euro95 is op meer plaatsen te tanken dan euro 98.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minimaal 95, dus gewoon euro 95.
trouwens 98 kan wel, dan betaal je lekker wat meer en je merkt er niks van...
waarom is er dan euro 98 vraag je je af?
dat is voor motoren waarbij je dus min.98 nodig hebt he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het allebei tanken. Als het maar minimaal octaangehalte 95 is. 95 is trouwens goedkoper dan 98, dus tank maar 95.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, een maat voor de neiging tot zelfontbranding.

Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan).

Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110....

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus Euro loodvrij 95 kunt u tanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euro 95 is prima. Bij extreme omstandigheden kan de prestatie op Euro 98 iets beter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minimaal betekent ''evenveel of meer''

Je mag dus tanken:
euro 95
euro 98
en hoger

Let op, als je in het Oosten woont en wel eens in Duitsland tankt, tank dan super plus, want super is 93.

Tegenwoordig is er bijna nergens meer gelode benzine te krijgen, overal is het nu: Loodvrij / Bleifrei / Sans Plomb (NL - DE - FR)

Met een scooter zal je het verschil echt niet merken, echt niet! Behalve in je portemonnee. Het maakt ook niet uit of je eens Euro 100 tankt en daarna Euro 95. Het is niet waar dat je motor ergens aan 'went'.

Gewoon Euro 95 tanken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Super Bleifrei = 95
Super Plus Bleifrei = 98