Hoe hard mag je met de scooter binnen de bebouwde kom op de rijbaan en op het bromfietspad? En hoe hard mag een scooter buiten de bebouwde kom?

Ik heb een oefentoets op internet gemaakt maar daar is het anders dan in het leerboekje staat , dus heeft iemand een antwoord dat ie zeker weet? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Ligt er aan of je een bromscooter of snorscooter bedoeld.

Met een snorfiets (snorscooter) zowel binnen als buiten de bebouwde kom maximaal 25 km per uur.
Met een bromfiets (bromscooter) op het fiets- bromfietspad: binnen de bebouwde kom maximaal 30 km per uur, buiten de bebouwde kom 40 km per uur.
Bromfiets op de rijbaan, zowel binnen als buiten de bebouwde kom maximaal 45 km per uur.

Toegevoegd na 46 seconden:
Bedoel t dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed overzichtelijk geen gezeik.

Andere antwoorden (3)

Binnen de bebouwde kom geldt vaak 30 km/h dus ook voor een scooter.
Buiten de bebouwde kom mag die 45 km/h rijden.

Toegevoegd na 34 seconden:
Tenzij je binnen de bebouwde kom op een 50 km weg rijdt dan mag je daar 45 km/h.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullende regels bromfiets

De maximum snelheid binnen de bebouwde kom is 30 km/h op het fietspad en 45 km/h op de rijbaan

De maximum snelheid buiten de bebouwde kom is 40 km/h op fietspad en 45 km/h op de rijbaan

Het is verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden
Het is verplicht een helm te dragen
Het vervoer van kinderen onder de 8 jaar mag alleen als deze een zitplaats heeft met voldoende steun voor rug, handen en voeten. En uiteraard een goed passende helm.
Binnen de bebouwde kom moet een bromfiets op de rijbaan rijden, tenzij er een verplicht fiets-/bromfietspad is.
Buiten de bebouwde kom rijdt hij op het verplicht fiets-/bromfietspad.
Inhalen moet links (ook een auto moet links worden ingehaald), behalve bij een linksaf-slaand voertuig.
De bromfiets mag je parkeren op het trottoir, het voetpad, de berm of andere aangewezen plaatsen.
Voor meer informatie over boetes
13 jaar geleden
Binnen de bebouwde kom op het fietspad mag je 30 km/u, en buiten de bebouwde kom 40 km/u. Op de rijbaan mag je binnen de bebouwde kom 45 km/u, en buiten de bebouwde kom 50 km/u.

Toegevoegd na 1 dag:
Zowel binnen en buiten de bebouwde kom mag je 45 op de rijbaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste klopt sowieso niet, gezien de maximum toegestane snelheid van een bromfiets 45 km/u is.