Hoe kun je het best een fiets grondig schoonmaken zonder dat de stuk gaat door bijtende stoffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3K

Het beste antwoord

poetsen algemeen

* Benodigheden:
o reparatiestandaard;
o eventueel rubberen handschoenen voor de smerigste taakjes;
o emmer met handwarm water en wat zeep (bijv. afwasmiddel), eventueel een slang;
o borstels (diverse maten), niet-pluizende doeken en sponzen;
o kettingontvetter;
o bij voorkeur een kettingreinigingsapparaat;
o smeermiddel;
o eventueel wax voor het frame;
* Gebruik gèèn agressieve reinigingsmiddelen.
* Gebruik nooit een hogedrukspuit: de hoge druk kan water diep in de fiets persen, zodat het vitale onderdelen kan aantasten.
* Volgorde: zorg eerst dat de standaard waarin de fiets wordt geklemd schoon is (om krassen op het frame te voorkomen). Begin met de meest smerige onderdelen, de volgende volgorde is aan te bevelen:
1. Ketting & Tandwielen
-http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-ketting-tandwielen-racefiets

2. Derailleurs
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-derailleurs-racefiets

3. Wielen (velg, naaf, spaken)
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-wielen-racefiets

4. Remmen
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-remmen-racefiets

5. Zadel
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-zadel-racefiets

6. Frame
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/index.php?page=onderhoud-frame-vorken-racefiets

Klik op de links om naar de pagina van het betreffende onderdeel te gaan, met informatie over het reinigen.
* Kettingsmeer van de handen: na het schoonmaken van de fiets zijn de handen meestal erg smerig. Een goed middel om handen weer schoon te krijgen is speciale garagezeep met fijne zandkorreltjes. Wat ook erg goed werkt, is een beetje waspoeder of vloeibaar wasmiddel. Gebruik daarna handcrème, aangezien dergelijke producten sterk ontvetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alle lakwerk met zeepsop,(afwasmiddel) . Ketting met kettingreiniger en daarna licht oliën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met water, afwasmiddel of allesreiniger, poetsdoeken en borstels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Raamklaza,
Dat kun je op dezelde manier en met dezelfde middelen doen zoals je een auto wast.
Met een goede autoshampoo, zachte spons/borstel ,zeem en water natuurlijk .

Als de fiets helemaal schoon is, en je hebt nog zin adviseer ik om de fiets te poetsen,dan is hij lekker waterafstotend en blijft hij langer mooi .

Succes,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fiets onder een stoomreiniger,ook de ketting en de tandwielen!
Laten drogen en daarna inspuiten met teflon ( of siliconenspray )
Dan loopt hij weer gesmeerd en roestwerend, en verder vuil werend want teflon hangt geen vuil aan!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoomcleaner of in een autowasbox met hoge druk.