Hoe kan ik mijn fietsremmen (olieremmen) zelf ontluchten?

De remmen van mijn E-bike laten telkens weer los. Ik kan ze eenmaal aanspannen met een inbouwsleutel, maar nadien gaan ze steeds minder werken. Dus moet ik nagenoeg elke maand naar de fietsenmaker om ze te laten "ontluchten" en dat is natuurlijk niet gratis. Ik heb hem al gevraagd of hij er geen gewone alledaagse remmen op kan zetten maar dat schijnt niet te gaan.
Is er een manier om dit ontluchten zelf te doen?

een maand geleden
in: Fietsen
ronron1212
een maand geleden
https://www.youtube.com/watch?v=iAKSoBng-_Q
Inekez1
een maand geleden
Afhankelijk van merk en type remsysteem is dit eventueel zelf te doen. De werkwijze is verschillend per merk / type remsysteem. Zorg dat je de goede instructievideo kijkt die bij jouw remsysteem hoort! Als je het niet helemaal snapt, of niet het goede gereedschap hebt: dan niet aan beginnen! De kans dat je per ongeluk iets stukmaakt is groot en de herstelkosten daarvoor veel hoger dan laten ontluchten bij de fietsenmaker. Bovendien heb je kans dat je fiets daarna niet meer betrouwbaar remt (te hard, te zacht of plotseling helemaal niet meer), als je iets niet goed weer in elkaar hebt gezet.
TurfGraver
een maand geleden
Misschien een idee om de oorzaak op te sporen en te laten repareren?
Vortexxx
een maand geleden
Als je lucht in je remleidingen hebt zitten dan lekken je remcilinders of leiding als de fietsmaker dit goed heeft ontlucht. Je zou aan de fietsmaker kunnen vragen het systeem onder vacuüm te houden en controleren of het druk kan 'houden' Je hebt gewoon ergens een lekkage zitten, de vraag is alleen waar.

Geef als eerste antwoord