Omdat je dan meer gewicht op de trappers kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spieren bestaan uit allemaal 'vezels' die over de hele lengte kunnen aangrijpen met de andere vezels. Als je spier langer is, zijn er minder aangrijpingspunten die verbinding hebben, en is de spier relatief dun. Als de spieren samentrekken, komen er meer aangrijpingspunten in aanraking met de andere vezels, en krijg je meer kracht.

Staand kan je je spierkracht beter benutten, omdat je spieren minder ver uitgetrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zittend gaat fietsen dan heb je alleen spierkracht + het gewicht van het been op de trappers staan .
Als je nou staand fietst dan heb je spierkracht + je hele gewicht op de trappers staan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je staat op de trappers dan gebruik je ook je armen om kracht te zetten. Als je met je linkerbeen omlaag duwt, trek je met je linkerarm omhoog (zelfde geldt voor rechts). Als je zit gebruik je bijna alleen je beenspieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je dan je lichaam uitlijnt met je benen en dus je hele lichaam meedoet. De zwaartekracht van je gewicht en alle spieren naar je benen toe. Bovendien kan je tegenkracht maken op het stuur en deze kracht toevoegen in je benen.

Hoeveel weegt je voeten en onderbenen (tot je knie)? Hoeveel weegt het als je je lichaam boven je knie gaat plaatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even in aanvulling tot hetgeen Jelle als antwoord geeft;
Dit is niet volledig juist. Mijn inziens is het hoofdzakelijk het lichaamsgewicht wat je extra in de strijd kan gooien om meer kracht op de trapper over te brengen.
Een spier in de middenstand kan de meeste kracht genereren. Probeer dit maar eens met je biceps (aanspannen bij maximaal gestrekte en gebogen elleboog). Dit heeft te maken met de aangrijpingsmogelijkheid van actine / myosine, hetgeen je spier kan laten 'aanspannen'.
Door te gaan staan komt je (lange / oppervlakkige) kuitspier in een wat meer neutrale positie en kan 'harder' aanspannen. Hetzelfde geldt voor de hamstrings, welke een kniestrekking maken om de trapper naar beneden duwen.
Door jezelf op je trapper te laten vallen (je gewicht in de strijd gooien) kan je dus meer kracht zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je dan, behalve je spierkracht, ook je lichaamsgewicht op de pedalen kunt zetten.