Wanneer mag je bij een fietspad maar een richting op?

De weg naar huis van school heeft een fietspad aan twee zijdes. Dit is beide keren wel een vrij breed fietspad. Wij blijven aan een zijde van de straat zodat we niet aan het begin en aan het einde moeten oversteken (het fietspad houd aan de overzijde op namelijk) Maar daardoor rijden wij 'tegen de richting' in.. Maar is dat ook echt zo? Of mag ik daar ook gewoon rijden met de kids. Ik zie nergens staan dat het niet mag. Hoe weet je dat dan?

Toegevoegd na 5 uur:
Kleine update:

In streetview zie ik aan het einde van het fietspad (waarbij ik dus tegen de richting gereden heb) als je achterom kijkt dit bord: (zie foto)
Echter zou dat alleen voor het kleine stukje gelden tot aan de afslag naar links waar dus ook mensen uit kunnen komen? In elk geval zag ik dat het niet aan het 'begin' van het fietspad staat waar ik begin met 'tegen de richting' in rijden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
11.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je de streetviewlink geven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn ogen geldt dat bord juist voor het stuk wat naar rechts afslaat. Anders zou het betekenen dat het voor het het stul geldt tot de afslagen (dat is gek) of het stuk wat naar links slaat, maar dat kan helemaal niet. Immers je mag volgens mij nooit een rotonde de verkeerde kant oprijden. Dus als jij van die boerderij af kwam fietsen (in de verte) moet je goed zitten, maar ook als je daar naar toe fietst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben abuis. Het kan wel voor alleen de rotonde gelden. Sterker nog ik denk dat ik haaientanden beide kanten op zie staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het fietspad gaat maar deels rond de rotonde. Het is dus niet mogelijk de rotonde via de andere kant om te fietsen. Dat is dus ook de reden dat je ook nog eens gevaarlijk moet oversteken was ik van de overkant gekomen. Het fietspad houd daar op.

Antwoorden (2)

Als ergens NIET staat dat het niet mag, houdt dat niet automatisch in dat het dus mag.
Op een autoweg staat ook niet: "het is verboden om tegen de richting in te rijden" of "u mag niet op dit zebrapad gaan liggen".
Als een fietspad bestemd is voor tweerichtingsverkeer is het meestal in tweeën gedeeld door een onderbroken witte streep in het midden.
Zoals u de situatie beschrijft lijkt het mij geen handige situatie. Tweemaal moeten oversteken met de kinderen klinkt niet echt veilig. Schrijf eens naar de Gemeente wat de achtergrond gedachte is van zo'n situatie. Vraag aan de wijkagent wat de bedoeling is van het brede fietspad en laat hem navragen wat wel en niet mag. Laat hem dit aan u met bronnen uitleggen en vertellen waar hij zijn kennis vandaan heeft gehaald.

Het is moeilijk om van hieruit een verkeerssituatie te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de wegenverkeerswet (artikel 1, lid b van hoofdstuk 1 (Algemene bepalingen) van de Wegenverkeerswet-1994) zijn wegen

"alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;"

De fietspaden horen dus ook bij de weg. Aangezien we in Nederland rechts verkeer hebben, worden we geacht te rijden op de weg die in de rijrichting ligt dus ook op het fietspad in de rijrichting.

Als het de bedoeling van de wegbeheerder is dat een of elk van beide fietspaden in beide richtingen mag worden bereden, moet er een bord staan aan beide zijden van het fietspad. Anders mag het niet, want dan overtreed je de gedragsregel dat we rechts rijden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Vaak zie je dan dit bord: http://www.kanaalstreek.nl/files/2011/10/fietspad-bord.jpg