Als het stoplicht van de auto op groen staat en die van de fietsers niet, mag ik dan doorfietsen?

auto's hebben een standaard stoplicht en fietsers hebben een fietsstoplicht

Af en toe gebeurt het dat het stoplicht van de auto's op groen staat, maar die van de fietsers niet..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K

Antwoorden (3)

Nee, een rood stoplicht betekent niet doorrijden.
Het autoverkeer kan bijv. rechts afslaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ maakt niet uit wat er allemaal kan gebeuren, ook voor een fietser (en voetganger) geldt: rood is rood. Wachten tot het groen is, ook dan eerst uitkijken.
In principe niet , maar het gebeurt wel dat je als fietser pas GROEN licht krijgt als je daarvoor op de drukknop gedrukt hebt om je 'aan te melden'...

Dus als jouw licht rood geeft , heb je zeker geen voorrang op afslaande auto's, maar ook geen poot om op te staan als er iets gebeurt.

Echter als het inhoudt dat je weer zoveel tijd moet wachten om wel te mogen doorfietsen, doe ik het ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verkeers-lichten zijn er niet voor niets geplaatst....ROOD betekend STOPPEN...voor je eigen veiligheid...ik woon in Amsterdam ,daar gelden de verkeersregels voor fietsers(sters) schijnbaar niet,rijden door ROOD zonder verlichting ect,ik zeg dan altijd die willen DOOD , zijn levensmoe....ik fiets zelf ook en ik houd mij aan de regels,daarom is het hoog tijd dat de boetes flink verhoogd worden ,en meer controle op gedrag van fietsers ( sters)
Bij een rood licht moet je (bijna) altijd stoppen. Bij rechts afslaan -in met name de grote steden- kan een onderbord duidelijk maken dat het niet voor rechts afslaande fietsers geldt (plus snorfietsers).

Wat (bij afslaan) veelal het verschil maakt, is een pijl in het verkeerslicht ten opzichte van een rond verkeerslicht.
Bij een groene pijl in het verkeerslicht mogen bestuurders die de gekozen rijrichting volgen er in principe van uit gaan dat de anderen een rood licht hebben. Bij een groen rond verkeerslicht kunnen anderen ook groen licht hebben en gelden de normale verkeersregels.

Mogelijk heeft één van de verkeersstromen, bij rood licht voor de fietser, toch groen licht (mits de verkeerslichten goed staan afgesteld).