Hoe kan ik er voor zorgen dat lak stevig aan blank ijzer hecht?

In de schuur heb ik al jaren een oude transportfiets staan. Ik besloot hem op te knappen. Na veel afbranden en schuren waren de oude lak en roestige plekken verwijderd. Na wat gesurf bleek een middel (epoxy brunox) de ideale gronder te zijn om de nieuwe lak te doen hechten. Na enig heen en weer gebel en gereis heb ik dit middel gevonden en een aantal malen in laagjes op het wiel gespoten. Daarna enige malen dun zwarte lak erop gespoten en vervolgen enkele laagjes doorzichtige lak zoals elders op internet werd aanbevolen.
Twee dagen later kon ik de hele potporie er met de nagel van mijn duim weer afkrassen.
Het ziet er naar uit dat de fiets weer jaren ongebruikt op zijn oude plaats blijft staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
10.1K

Het beste antwoord

Heb je het geschuurde metaal goed ontvet?
Dat is de eerste vereiste voor een goede hechting.
Gebruik hiervoor thinner, maar wel op een goed geventileerde plaats anders kom je onder je fiets te liggen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien hammerite ?
Kan zelfs over roest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het kunnen dat je de Brunox niet goed hebt laten drogen voordat je de zwarte lak erop spoot? De methode die je hebt gevolgd moet heel goed houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst een goede primer gebruiken voordat je gaat lakken, anders laat de verf snel weer los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuren
Ontvetten (top prio)
Primer
Schilderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let ook op op de temperatuur van de lak de temeratuur van de fiets en van de ruimte waar
je lakt.
Dit lijkt wel het probleem van deze onthechting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed schuren vetvrij maken (dat zal jij wel niet gedaan hebben) en dan met praimer spuiten weer schuren en da met lak eroverheen nogmaals VETVRIJ MAKEN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook een optie is i.p.v. schuren is zandstralen; alle lak en evt. roest zal verdwijnen. Ontvetten natuurlijk superbelangrijk.
Als het echt een oude transportfiets is of oldtimer dan zou het goed zijn deze te laten moffelen (harde laklaag er op "bakken").
Succes.