Wat te doen tegen extreem harde piep bij remmen?

Als ik ook maar heel zachtjes rem, komt er al een hele harde piep. Het is in ieder geval geen normale piep meer, zo hard.

Toegevoegd na 1 minuut:
(fiets)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1K

Antwoorden (2)

-Oorzaak voor piepen van velg- en trommelremmen is vaak vervuiling of verharding van het remoppervlak. Als een voorzichtig schoonmaken van de velg niet helpt, de rem-schoentjes met fijn schuurpapier even bewerken, als dat ook niet helpt, dan remschoenen vervangen. (Ze willen ook wel verkeerd afslijten)
Echter, géén remschoenen olïen!!!
-Doordat dit vooral bij vochtig weer voor komt is dat de remblokjes niet direct goed grip krijgen op de velg. Er zit immers wat vocht tussen dat er eerst uit geperst moet worden. Hoewel dit relatief snel gebeurd is het toch een voortdurent terugkerent probleem. Want de velg is nat en de remblokjes zijn nat. En dit zorgt voor wat extra wrijving dat veelal leid tot een irritant hoog piepend geluid…
-Waarschijnlijk zijn de remblokjes versleten en moet je er nieuwe in(laten) zetten.
-of ga eens bij de fietsenmaker langs
10 jaar geleden
Als het velgremmen zijn,kan het zijn dat ze verkeerd gemonteerd zijn.Ze moeten voor eerder aanpakken dan achter,als je remt wil het blokje naar voren en pakt ie juist achter eerst aan.Tip, bij het monteren even een stukje karton oid tussen remblokje en velg aan de achterkant.Zijn het trommelremmen dan zit er door het remmen een hard geworden laagje stof op de remvoering even licht opschuren en ook de trommel aan de binnen kant.Help vaak maar tijdelijk,in het verleden was er asbest in de remvoering verwerkt dit versleet tijdens het remmen en de stofdeeltjes trilden uit de remtrommel.Slecht voor het milieu maar het piepte niet..Hoop dat je er wat aan hebt SUC6 Grt ute Walden