Wanneer is een fietspad eenrichtingsverkeer?

Voor een ongeluk moet ik zeker weten of een fietspad eenrichtingsverkeer was. Dit is alleen niet zo duidelijk. Er staat namelijk geen bord voor het fietspad (dat langs drie rijstroken ligt, die wel eenrichtingsverkeer zijn). Wél zijn er bij een kruispunt haaientanden die de tegenovergestelde richting op wijzen. Dit zou inhouden dat er twee richtingen mogelijk zijn.

Of moet ik kijken naar de breedte van het fietspad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
5.6K

Het beste antwoord

Als er geen borden bij het fietspad staan is het vrij moeilijk om het direct te herkennen, echter jij geeft zelf aan dat er bij kruisingen haaientanden staan die het verkeer regelen in beide richtingen, dit houdt in dat het fietspad in beide richtingen is opengesteld.

Toegevoegd na 10 minuten:
Jouw bijg4voegde tekening laatb een geheel ander iets zien dan wat je schrijft.

Hier gaat het niet om een fietspad maar om een fietsstrook, een fietsstrook is altijd eenrichtingsverkeer.

Het bord aan de overzijde van de weg wil ook niet zeggen dat er eenrichtingsverkeer is op die weg maar dat het verkeer die van de weg gebruik willen gaan maken het slechts die zijde op mag die het bord aangeeft, dit geld ook voor fietsers daar er geen onderbord onder is geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk een fout van de wegbeheerder die nog niet opgemerkt is. RVV 1990 is er duidelijk in, de plaats op de weg is rechts op de voor de bestuurder bestemde weggedeelte, dat zou hier een levensgevaarlijke situatie zijn daar de fietser dan direct tegen het verkeer in over de fietsstrook zou moeten rijden met geen enkele uitwijk mogelijkheid. ook bij duisternis ontstaat er gevaar door verblinding, koplampen van auto's zijun namelijk altijd naar rechts afgesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een fietsstrook altijd eenrichtingverkeer is,gaat niet op voor een rotonde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo niet? Je mag op een rotonde ook niet tegen het verkeer in fietsen op een fietsstrook, ook daar geld een verplichte rijrichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan rotonde's waar voor fietsers tweerichtingverkeer is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen als er een afgescheiden fietspad is, niet met een fietsstrook, levensgevaarlijk, fietsers zouden dan op de rotonde tegen het verkeer in rijden waardoor het in het geheel niet meer overzichtelijk is en er gegarandeerd ernstige ongevallen gebeuren.

Andere antwoorden (2)

Regel is dat aan elke kant van de weg een fietspad ligt. Is dat niet het geval dan is er vaak een middenstreep geschilderd midden op de weg. En de borden voor het fietspad hebben een vermelding dat je tegenliggers kunt tegenkomen.

Toegevoegd na 26 minuten:
midden op het fietspad natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er zo'n bord bij stond is het 2 richtingen