Kan je van een fiets met 3 versnellingen ook een fiets zonder versnellingen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
12.9K

Antwoorden (3)

Ja natuurlijk. En dan moet je natuurlijk wel een aantal zaken aanpassen. Je hebt bijvoorbeeld naafversnellingen die in het achterwiel geïntegreerd zitten. Dat is de meest gebruikte versnelling waarvan je er nu waarschijnlijk drie hebt. Het is mogelijk om een compleet achterwiel te kopen inclusief een naafversnelling van 7 versnellingen als je er meer wilt hebben of een wiel zonder versnellingen als je geen versnellingen wilt. Een wiel zonder naafversnelling kost toch al snel enkele tientjes. Tweedehands kan een fietsenmaker soms wel eens iets regelen, bijvoorbeeld als je huidige wiel niet meer draait en de versnelling kapot is (van binnen).

Het wordt wat moelijker om alleen de naafversnelling uit je wiel te halen. Dat is ook onzinnig, want dan kan je net zo goed je versnelling houden en niet gebruiken. Tenzij je versnelling kapot is en blokkeert natuurlijk.

Prijstechnisch is het interessanter om op marktplaats een tweedehands fiets te kopen met meer of geen versnellingen. Dan heb je voor minder geld en veel minder moeite een betere fiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan door gewoon het achterwiel te vervangen door een achterwiel met een vaste naaf. Maar waarom zou je al die moeite doen. Je kunt heel simpel de versnelling altijd in zijn 2 laten staan, die stand komt overeen met het normale verzet van een fiets met vaste naaf.
11 jaar geleden
Ja uitgaande van een naafversnelling: zet je fiets in zijn 2. Nu moet je dat kettinkje dat uit je achterwiel komt op een of andere wijze vast zetten; je kan een heel klein spietje door het kettinkje halen of een klemmetje gebruiken. Daarna kan je versnellingssteller en kabel van je fiets afhalen.