Fiets krijgt zachte banden?

Hoe komt het dat je banden zacht worden als je fiets een tijd stil staat in de schuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
13.6K

Het beste antwoord

Ha, die Muts52;

Dat heeft met de natuurkundige eigenschappen van de lucht en de materialen van band en ventiel te maken. Inderdaad zullen de 20% volume aan stikstofmoleculen in theorie het eerst door porositeit van het rubber en de nooit perfecte afdichting van het ventiel weten te ontsnappen, maar ook zal de minimale hoeveelheid condens in de lucht in de band weer een druppelvorm aannemen waardoor het totale volume ook afneemt. Verder is de lucht die je in een band pompt door de beweging van de pomp altijd relatief warm en ook door het rijden warmt deze nogmaals op. Als de band dan langere tijd stilstaat zal de lucht afkoelen en in volume verminderen, waardoor de druk ook nog iets afneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat banden altijd enigszins poreus zijn en daardoor lucht verliezen. Het gebeurt trouwens ook als je er regelmatig op fietst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banden lekken toch een ietsje... Als je een band oppompt is die twee dagen later iets minder hard, dat komt omdat 20% van de lucht uit zuurstof bestaat en die zuurstof reageert met het rubber... Dus 20% is er al meteen weg na een paar dagen, maar ook de stikstof (reageert niet met rubber) diffundeert door het rubber, langzaam maar zeker... Daarvoor hoeft die niet in de schuur te staan hoor, maar dat gebeurt overal zo... Een band kan niet na een jaar nog vol zitten, die loopt gewoon heel langzaam leeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw verklaring is slechts de eerste keer geldig nadat een band is opgepompt van compleet leeg. Als je de zuurstofverliezen weer aanvult na de eerste keer (20% dus) zal er de tweede keer nog slechts in totaal 4% zuurstof in de band zitten en de derde keer zo weinig dat de band er niet meer merkbaar zachter van wordt. Uiteraard blijft wel de poreusheid waardoor ook stikstof weglekt.
Bovenstaande antwoorden geven de juiste verklaring van het probleem. Er is overigens wel een oplossing om te voorkomen dat je banden zo "snel" weer leeg lopen nadat je ze hebt opgepompt!

Zet je fiets op een houten balk, of iets van vloerbedekking. Dit is een isolatiemateriaal tussen de koude vloer van de schuur en je band. Zoals al is uitgelegd heeft het verliezen van lucht met de temperatuur van de lucht te maken.

Door hout, vloerbedekking of een andere isolerend materiaal te gebruiken voorkom je dat de temperatuur heel ver afneemt in de band, waardoor je banden dus langer vol blijven zitten! :)

Toegevoegd na 48 minuten:
Zoals Jet al opmerkten, Het is slechts TIJDELIJK dat je banden "platter" zijn/lijken. Als de temperatuur stijgt (of hoog genoeg blijft d.m.v hout of iets dergelijks) blijft de band wel op spanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur is maar tijdelijk, op het moment dat de warmte er weer in komt zal de band dan weer dikker zijn. Ze worden dus niet leger, maar de hoeveelheid is in de kou meer ingeklonken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Jet das helemaal juist! Ik zal mijn antwoord even aanpassen!
Een staal die door draait, blijft roestvrij.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke binnenband verliest doorlopend een béétje lucht. Dat heeft te maken met een soort chemisch proces tussen het materiaal van de binnenband, de lucht die erin zit en de buitenlucht. Je zou kunnen zeggen, dat die binnenband ALTIJD een beetje poreus is. Dus héél langzaam loopt je band ALTIJD leeg. Die moet je dus regelmatig bijpompen, want een te zachte band heeft véél te lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten het bovenstaande, want dat klopt wel, lopen banden ook dikwijls leeg op een lekkage langs het ventiel.
Bij goedkope banden zitten nog ouderwetse ventielslangetjes die ook op den duur vergaan. Vervangen door een nieuw stukje ventielslang of een modern ventieltje monteren. Staat de band binnen 2 weken zo goed als leeg, dan zit er misschien een klein gaatje in. In een bak met water en de band wat uitrekken. Dan kun je zien waar het zit.