Waarom rijden er zoveel heren op een damesfiets?

Ik zat vandaag urenlang op een bankje naast een fietspad, en het viel me op dat er heel veel jongens/mannen op een meisjes/damesfiets reden.
Ben er even op gaan letten.

Waarom rijden die jongens/mannen niet op een herenfiets?

Zijn damesfietsen goedkoper misschien?

En is het toeval dat ik geen enkel meisje/dame op een herenfiets zag rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, het enige wat ik kan bedenken is dat mannen gemakzuchtig zijn en de fiets van hun vrouw pakken.
(a la mijn vader, die heeft een eigen herenfiets, maar pakt toch altijd uit gemakzucht mijn fiets of die van mijn moeder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou willen dat ik daar geen tijd voor had, Fiederieke.......

Het beste antwoord

Ja het wordt al opgemerkt dat de stang van de herenfiets als irritant wordt ervaren, ja als je wat ouder bent kan ik me dat wel voorstellen. Anders ook wel maar toch een stuk minder, zolang je toch een klein beetje soepel bent hoeft die stang toch geen probleem op te leveren. Bovendien vind ik een herenfiets toch wel een stuk stabieler.

Nu is het wel zo dat inderdaad die opoefietsen erg populair zijn geweest, want ik zie ze toch wel een stuk minder door jongens/mannen gebruikt worden dan een aantal jaren terug. En die fietsen waren/zijn natuurlijk veel goedkoper, maar kwalitatief zijn ze natuurlijk (over het algemeen) niet te vergelijken met een "gewone" fiets.

Verder neemt het gebruik van electrische fietsen spectaculair toe en hoewel die ook in herenmodellen worden geleverd is het toch wel erg opvallend dat hier veel meer damesmodellen worden aangeboden. En het onderscheid hierbij vervaagt dus steeds meer.

Ik zie trouwens zelf wel degelijk regelmatig, overigens over het algemeen meer de wat sportievere stoerdere, meiden/vrouwen op herenfietsen rijden. Maar inderdaad (heel wat minder) dan andersom jongens/mannen op damesfietsen.

Daarbij één kanttekening, meisjes/vrouwen rijden natuurlijk wel op (heren) racefietsen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, maar... Mijn oma zou op haar 80ste verjaardag hard gelachen hebben om een ``irritante stang`` op een fiets.
Zij zette toen nog gewoon haar voet in de gootsteen van de keuken om die te wassen...
Vroeger waren er niet overal douches!
Ceeve
12 jaar geleden
Juist, mensen als jouw oma dat waren de echte bikkels, net als mijn hoogbejaarde vader die op zijn 92e nog met een gewone stang fietste en die je met geen 10 paarden op een damesfiets zou hebben gekregen.

Andere antwoorden (5)

Opoefietsen waren een tijd heel populair bij de alternatieve jeugd maar dat was jaren '90 misschien zit er sindsdien ook geen stigma meer op of wordt het juist een beetje als tof gezien?

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ik mocht kiezen zou ik ook zo weer een opoefiets nemen, dat geeikel ook altijd met die stang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herken me niet in je antwoord. Zelf altijd een herenfiets gewend. En die stang heeft me nooit in de weg gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jouw bron!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is logisch he :), als je nooit een dames fiets gewend bent geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahaha je bron xD
mijn man rijdt veel liever op een damesfiets zodat hij geen last heeft van die irritante stang in het midden en makkelijk zijn kindjes op de fiets kan laden (ééntje voor en ééntje achter )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een damesfiets fietst net zo makkelijk als een herenfiets voor een man. Als je maar komt waar je wilt wezen. En je denkt er ook niet eens over na dat je misschien door iemand als minder mannelijk gezien kan worden daardoor.

Voor vrouwen kan een herenfiets behoorlijk onhandig zijn bij sommige kleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik omdat ik een zoontje van 3,5 heb. Hij is nu veels te groot voor een stoeltje voor en zit nu achter. Als ik nu op wil stappen op een herenfiets dan of onthoofd ik hem of ik ga met kind en al op m'n mik, omdat ik moeilijk af kan stappen, doordat ik met m'n been over de stang terug moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Kom op zeg een klein beetje beter oefenen, maar ik vind het wel humoristisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin het is soms gewoon gevaarlijk. Hoe kan je een mening geven, als je nieteens weet wat voor n fiets iemand heeft. Je hebt duidelijk geen kinderen.
omdat dames wel moeite hebben met een herenfiets maar heren geen moeite met een damesfiets, stappen relatief meer heren op een damesfiets dan dames op een herenfiets. Daarom schaffen bijv. fietsverhuurbedrijven en werkgevers(voor hun personeel) liever damesfietsen aan. Hierdoor lijkt het alsof er meer heren op een damesfiets rijden.