Wanneer is fietsen zonder licht een overtreding?

Ik heb het dan over het tijdsbestek. Bij mijn weten is overdag fietsen zonder licht in principe geen overtreding. Maar 's nachts zonder licht fietsen kan wel degelijk een overtreding zijn. Wat is het omslagpunt? En is fietsen zonder licht ook een overtreding als het bijvoorbeeld heel donker is overdag door een overkomende onweerswolk?

Concluderend: wat is de precieze definitie van 'donker'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K

Antwoorden (5)

Wanner de straatverlichting aan is en je hebt de verlichting van jou fiets nog niet aan .
Dan ben je in overtreding .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op xJensz, je weet heus wel dat het zo is en wanneer je verder fietst, kom je vanzelf wel een straat tegen waar de verlichting het wel doet. Gewoon verlichting aan wanneer het gaat schemeren en verder niet moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Lee zo is het !
Volgens artikel 35 RVV moeten fietsers bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren.

Ik weet nog dat er vroeger regels waren die meer precies aangaven wanneer verlichting verplicht was.
Dat had te maken met: van een half uur voor zonsondergang tot een half uur na zonsopkomst. Of zoiets.
Die regels zijn er niet meer.

Wanneer moet het fietslicht aan?
Fietsers moeten hun voor- en achterlicht aan hebben:
-’s nachts,
-overdag, als het schemert,
-overdag, bij slecht zicht: bijvoorbeeld als het mist.

U krijgt een boete als u:
In het donker, bij schemer en bij slecht zicht rijdt zonder het voorlicht en achterlicht aan te hebben. Boete: € 35.
Rijdt zonder reflectoren op de achterkant van uw fiets, op de trappers en op de wielen of banden. Boete: € 20.
Een fietslamp heeft die knippert, niet zichtbaar is, een verkeerde kleur heeft of op een verkeerde plek is vastgemaakt. Boete: € 35.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na zonsondergang ,en ja bij extreme omstandig heden wel gewenst ,op de fiets niet echt verplicht .alhoewel een overijverige agent kan altijd een beroep doen op het artikel . dat je het verkeer in gevaar brengt ,zoals met bellen op de fiets .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt ook aan de politie agent die je bekeurt. De één ziet geen licht bij schemering door de vingers en de ander verklaart het als donker...
Voor de zekerheid: licht aan als je twijfelt. (Tenzij je graag een boete wikt natuurlijk )

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga voor de zekerheid uit van de periode van pakweg een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopkomst: dan moet je zéker verlichting aan hebben.
Als het bewolkt is, mistig, of het regent kan het al veel eerder dan wel veel langer donker zijn en blijven, en dan heb je maar te zorgen dat je goed verlicht bent.
Er zijn geen strikte tijden aan te geven, want die zonnetijd verschuift elke dag en en dan hou je nog geen rekening met weersomstandigheden.

Bedenk dat je verlichting hebt voor je eigen veiligheid: je wilt niet aangereden worden omdat iemand je niet zag.

"Een fiets moet in het schemer en donker altijd voor- en achterlicht gebruiken. Overdag moet de fiets gebruik maken van het voor en achterlicht indien het zicht is belemmerd door bijvoorbeeld slecht weer. Fietsverlichting moet aan de fiets zijn bevestigd, mag tevens niet knipperen en/of verblindend zijn. Lampjes aan uw kleding is dan ook niet wettelijk goed."
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/418-regelgeving-voor-fietsverlichting.html
Volgens mij worden lampjes aan de kleding tegenwoordig wel 'gedoogd'.
Maar de verkoop van die knipperlichtjes mogen ze wat mij betreft verbieden, ik vind dat als medefietser heel hinderlijk.