Waarom heeft een mountainbke zo'n ontzettende lange zadelbuis?

Het frame is altijd heel klein en dan is die zadelpen zo lang? Waarom niet gewoon eren groter frame?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (4)

Hoe lichter hoe sneller
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Race fietsen hebben ook een vrij lang en dun zadel, en de meeste fietsen een stuk langer dan op een mountainbike dus mogen wel iets beter zitten denk ik
Een mountainbike heeft veel te verduren bij het gebruik. Als het frame groter zou zijn, dan moeten er dikkere buizen worden gebruikt om de stevigheid te garanderen.

Een compact frame is steviger en dus te verkiezen boven een groter frame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een comercieele truc van de fabrikant. Op dezemanier hoeven ze minder verschillende framematen te maken, omdat je meer met de zadelhoogte kan varieren.
Met minder framematen hoeft jou fietsenmaker van 1 type fiets dus ook minder framematen in voorraad te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de houding. Met de wielrenfiets dan buk je nog een beetje, het stuur is ook anders bij een mountainbike zodat, je die lager kan vasthouden.O.a dat je minder last van de wind hebt.
Bij een mountainbike is belangrijk dat je een minder gewicht hebt en een goede evenwicht. Als je berg af moet dan moet je gewicht naar achter je kan er dan makkelijk vanaf. Als je blijft zitten of je gaat naar voren dan gaat het gewicht naar voren en dan kun val je.Ook beweeg je tijdens het nemen van een bocht met name je lichaam ga je links of rechts en als daar het frame zit is dat best lastig.