Ik heb een ongeluk gehad op de snorfiets(geen rijbewijs), maar het was niet mijn schuld. Wat doet de verzekering hierover?

Ik heb dus een ongeluk gehad op de snorfiets, ik reed op de fietspad (een rechte weg) toen er een auto naar rechts ging afslaan (zonder te kijken)
De tegepartij die schuld had heeft geen schade aan de auto gekregen, maar mijn scooter is ''total loss'' verklaart.. Wat kan ik doen en wat doet de verzekering hierop?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Je hebt dus gereden zonder rijbewijs en verzekering. Je krijgt niets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De scooter is verzekert en staat op mijn vaders naam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@GerardJan, Als je bedoelt dat je zonder rijbewijs reed op een snorfiets waar men wel een rijbewijs voor nodig heeft wordt het helaas een onprettig kostbaar bericht omdat je zonder rijbewijs en onverzekerd rond reed.
Zie ook antwoord van Poet
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/499227/schuldig-ongeval-bromfiets-bestuurder-rijbewijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ter info
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=39399
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pech gehad, ook al was ik niet de schuldige zal ik er toch voor moeten opdraaien.
Bedankt
paulus811
7 jaar geleden
Het hangt ervan af of je de scooter hebt mogen lenen van je vader of dat je deze 'gepikt' hebt. In het laatste geval krijgt je vader de schade vergoed en jij een boete voor rijden zonder rijbewijs.
erotisi
7 jaar geleden
Ik hoop dat je de naam van de autorijder hebt. Want ook al keert jouw verzekering misschien niet uit, dan kun je nog wel de kosten verhalen op de foute bestuurder en/of zijn wa verzekering. Dat jij geen rijbewijs hebt doet daar denk ik niets aan af.
paulus811
7 jaar geleden
Ik heb ooit een auto ongeluk gehad en de tegenpartij had geen rijbewijs. Gelopen race dacht ik, maar de schade moest gewoon betaald worden (ik werd schuldig verklaard) en de bestuurder zonder rijbewijs kreeg een boete. Pappie speelde het spel mee door vol te houden dat zoonlief de auto zonder toestemming had meegenomen.

Antwoorden (1)

Wanneer iemand de weg op gaat zonder geldig rijbewijs kan dat grote financiële consequenties hebben. In de verzekeringsvoorwaarden staat haast altijd dat schade die is ontstaan wanneer wordt gereden zonder geldig bromfietsrijbewijs, niet is verzekerd
Dat men denkt geen schuld te hebben is pas zeker als daar een officiële uitspraak over is gedaan hetzij door de rechter, hetzij door de verzekeringsmaatschappij.
De uitspraak van de rechter en de interpretatie van de verzekeringsmij als het om betalen gaat kunnen nog wel eens verschillen. Het is de namelijk de verzekeringsmaatschappij die de voorwaarden opstelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het enige waarbij ik schuldig ben is dat ik zonder een rijbewijs heb gereden op de scooter,
De schuld ligt 100% bij haar (degene die tegen mij aan knalde met de auto), ze geeft het zelf toe. Er waren 2 getuigen die gezien hadden dat ze zonder te kijken rechtsaf sloeg en zo tegen mij aan knalde maar dan denk ik ook op wat voor manier zij haar rijbewijs heeft kunnen behalen .
De scooter staat niet op mijn naam maar op mijn vader zijn naam en is verzekerd.
schadeformuliertje ingevuld kijken wat de verzekeraar hierop te zeggen heeft
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe een ander het rijbewijs heeft gehaald is niet jouw zorg. Het gaat erom dat jij de snorfiets bestuurde zonder rijbewijs, terwijl een rijbewijs verplicht is. De verzekering van de snorfiets ook nog op iemands anders naam staat, dus niet op de naam van de bestuurder.
Oh ja, en wat heb je ingevuld bij de vraag wat je leeftijd is en welk nummer je rijbewijs heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oja en of ik nou wel of geen rijbewijs heb, de actie van de vrouw had zelfs een 'ervaren' met een rijbewijs niet kunnen voorkomen.
Omdat ze zonder te kijken bij het afslaan tegen de scooter aanramde en volgensmij is 'kijken' wel het belangerijkste wat je moet doen om een rijbewijs te halen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij gaat willens en wetens zonder rijbewijs de weg op met een snorfiets. Het zou goed kunnen zijn, dat als jij wel een rijbewijs had gehad, dat je de aanrijding door je rij-ervaring mogelijk had kunnen voorkomen.
Reken er maar op dat jij de schade aan de snorfiets zelf zult moeten ophoesten, want je was ten tijde van de aanrijding onverzekerd vanwege het ontbreken van een rijbewijs.
Het had zelfs nog erger kunnen zijn als jij bijv. een fietser, wandelaar of kind had aangereden met ernstige verwondingen tot zelfs invaliditeit ten gevolge. Deze kosten hadden ook voor jouw rekening gekomen.
Alleen je zin al: "Het enige waarbij ik schuldig ben is dat ik zonder een rijbewijs heb gereden op de scooter". Dit zijn zeer ernstige gedragingen en ik vind bovendien dat je hier erg lichtzinnig over doet.