moet je 16 zijn om met een snorfiets met uitgeschakelde motor te rijden?

Moet je 16 zijn en een brommerrijbewijs hebben om bijvoorbeeld een spartamet te bereiden als de motor is uitgeschakeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja. Want het voertuig is dan nog steeds een bromfiets. Daarvoor is het rijbewijs.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, Bedankt voor uw snelle reactie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Weet je dat zeker Toon ?
Gevoelsmatig zeg ik dat je moet kijken naar de BEDOELING van de wetgever. Die wil ongelukken voorkomen door te hard rijdende motorisch aangedreven voertuigen. Met afgeschakelde motor is een spartamet feitelijk weer een gewone fiets en zijn de gevaren van een motorisch aangedreven voertuig niet meer van toepassing.
Computoon
9 jaar geleden
Uit het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 RVV artikel 1:
Artikel 1 In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
(...) bestuurder van een motorvoertuig: 1. hij die het motorvoertuig bestuurt of 2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet; bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;(...)" Een bromfiets is een motorvoertuig, waarvoor rijbewijs AM verplicht is (behalve wanneer iemand al een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) heeft. Iemand die een motorvoertuig bestuurt, is een bestuurder. Los hiervan:
Een motorvoertuig moet minstens WA-verzekerd zijn en het moet een kentekenplaat hebben. Schakel je (in het geval van de Spartamet) de motor uit, en ga je fietsend verder, dan geldt die verzekeringsplicht en die kentekenplaat nog steeds.. Die eisen zijn dus niet verbonden aan de manier van voortbewegen maar aan het voertuig op zich, wat een motorvoertuig blijft. En voor een motorvoertuig in deze categorie is een rijbewijs verplicht.