Welke type en merk snorscooter is zuinig en goedkoop in onderhoud?

Ik heb een beetje rondgekeken op internet en ik kom uit op het merk Tomos.

Is er iemand die verstand heeft van scooters, welke is aan te raden?
Ben alleen op zoek naar een blauw kenteken ivm helmplicht.

en vooral zuinigheid en goedkoop in onderhoud is belangerijk voor mij, uiterlijk boeit me niet het mag van mij wegroesten als het maar rijd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een scooter is ongeveer net zo persoonsgebonden als een fiets. Je kunt niet voor een ander bepalen wat ' de beste scooter' is. Je hebt kleine lichte scooters en zware zoals een Vespa. Als het belangrijk is om goedkoop te rijden is een Tomos geen gekke keuze. Ze zijn niet zo geliefd door het dievengilde als bijvoorbeeld een hippe Vespa en daardoor is de verzekeringspremie relatief laag. Ook is onderhoud makkelijk omdat je overal bij kunt.

Groot nadeel van Tomos snorscooters is dat ze alleen tweetakt modellen hebben. Ik zal je niet vermoeien met de techniek, maar er moet speciale brommerbenzine in (benzine gemengd met olie). Dat is minder makkelijk verkrijgbaar. Sommige Tomossen hebben een oliepomp en dan kun je euro loodvrij tanken en heb je een apart olietankje.

Tweetakt modellen staan erom bekend dat ze minder mooi lopen en vaak stinken naar verbrande olie (dat is ook niet zo gek, want dat zit door de brandstof). Vooral met een snorscooter maak je op het fietspad dan ook geen vrienden. Er zijn zelfs geruchten dat tweetakt helemaal verboden wordt omdat het vervuilender is dan een auto.

Een goede scooter zou zijn een viertakt, waar je lekker op zit en waar je ook nog wat spullen kunt meenemen. Neem er een van een bekend merk zoals Kymco of Sym. Je kunt dan ook nog een windscherm monteren wat voor de winter een onmisbaar accessoire is (ook weer persoonlijk, maar ik spreek uit ervaring)

Als prijs een probleem is, kun je uitkijken naar een nette gebruikte bij een scooterdealer in de buurt. Dat ' in de buurt' is vooral belangrijk omdat het lastig is om een scooter 25km te duwen als deze niet meer rijdt.

Dus doe jezelf en mede fietspad gebruikers een lol en kijk uit naar een 4 takt.

Succes!
9 jaar geleden
je kan ook kiezen voor electrisch het ligt eeraan waar je hem voor nodig hebt voor verre afstanden of voor woonwerk verkeer