op marktplaats zag ik een electrische scooter er stond dat je minimaal 16 jaar moet zijn en je hebt geen rijbewijs nodig klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, daarvoor is rijbewijs AM noodzakelijk.

"Scooters met een elektromotor en met een vermogen van maximaal 4kW met een constructiesnelheid van hoogstens 25km/u (snorfiets) of 45km/u (bromfiets) vallen onder de brom/snorfiets rijbewijsregels. Ook kent de e-scooter enkele verplichtingen. Zo moet de elektrische scooter voorzien zijn van een kentekenplaat (blauw voor snor, geel voor brom) en de bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig AM rijbewijs (voor uitzondering, zie onder). Een bijbehorend kentekenbewijs moet kunnen worden getoond en voor een bromfiets-versie (45km/u) geldt een helmplicht."

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitzondering bij A en/of B

Uitzondering op de regel geldt voor personen die in het bezit zijn van een geldig A (motorfiets) of B (auto) rijbewijs. Zij mogen zonder extra examens een brom en/of snorfiets besturen (bij verlenging van het oude rijbewijs B zal automatisch de categorie AM worden toegevoegd).
Computoon