Hoe laat ik mijn brommer langzamer lopen?

Ik heb gisteren de brommer van mijn opa gekregen. Het is een Peugeot Fox Deluxe uit 1998 (max. 25km/h) en hij is van een dealer hier in de buurt.
Nu is mijn opa ooit voor reparatie naar die dealer gegaan en sindsdien loopt hij zo'n 35 à 40 km/h. Er is niets aan getuned of iets dergelijks, allemaal originele onderdelen.
1. Is dit legaal? Kan ik hier mee door blijven rijden?
2. Hoe krijg ik de snelheid teruggeschroefd naar zijn wettelijke maximum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
originele vraag , weer eens wat anders dan hoe voer ik mijn brommer op :)

Antwoorden (3)

Als het een snorfiets betreft (blauw kentekenplaatje), dan is de constructie snelheid 25 km/h.

Dus alles wat de snorfiets harder gaat is niet toegestaan.
Wel is er bij een politiecontrole een marge.

Sowieso ligt de verantwoording altijd bij de houder van het kenteken bewijs.

Net zoals een auto, die kan harder dan 120/130 op de snelweg, maar is je eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer er een vario ringetje tussen te doen dan zal hij rond de 34km/h lopen en heb je geen gezeik van oom agenten want een snor scooter mag 34 km/h op de roller alles hierboven word bekeurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelheid kun je verlagen door te zorgen dat het motortje minder lucht krijgt (zoals deels afplakken/dichtmaken van de inlaat van de luchtfilter) en een beetje staalwol of 'n pannensponsje in de uitlaat. (demper eruit, staalwol in de uitlaat en demper weer terug) dit zorgt ervoor dat het motortje niet zoveel toeren meer kan maken. Als de brommer te langzaam loopt, iets minder staalwol of de inlaat van de luchtfilter wat minder afplakken.