Kan ik een Vespa kopen zonder certificaat?

Ik heb geen rijbewijs of certificaat maar wil een Vespa kopen. Kan ik dat zonder een certificaat doen en ook die Vespa verzekeren? Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Tuurlijk kan je een vespa kopen.. maar je mag er alleen niet op rijden, zonder rijbewijs of certificaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kopen is het probleem niet. Maar je mag hem niet op jouw naam zetten. Bovendien als die gekocht is moet hij ook verzekerd zijn. Dus je kan hem kopen, maar je moet hem schorsen of op iemand anders zijn naam zetten.

Bij het aangaan van een scooterverzekering moet je ook aangemerkt zijn als regelmatige bestuurder. De verzekeringsmaatschappij keurt het namelijk niet goed als jij op de scooter rijdt terwijl hij op je vader zijn naam staat.

Mijn advies wacht even tot je een rijbewijs hebt. (tegenwoordig is het een scooter rijbewijs en geen certificaat meer)

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt wel contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij of ze hem in voorlopige dekking wil nemen. Maar dan moet je bijna opgaan. En in overleg met de verzekeringsmaatschappij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dat er veel misbruik van gemaakt is. Jonge scooterrijders vormen namelijk een vrij groot risico. Tegenwoordig is de leeftijd van de verzekeringsnemer de minimumleeftijd van de bestuurder. Mits je ouder bent dan 24.
Mocht je zo rondrijden adviseer ik toch de polisvoorwaarde door te lezen. Veel mensen zijn van deze clausule niet op de hoogte ik kom dit probleem vaker tegen omdat ik werk in de verzekeringen
Kopen kun je hem gewoon, verzekeren meestal ook wel. Voor de verzekeringsmaatschappij is het van belang om te weten wie er dan op de brommer gaat rijden zolang de eigenaar van de brommer geen rijbewijs heeft. Zolang dit maar bekend is bij de maatschappij is er normaliter geen probleem om voor de brommer een brommerverzekering af te sluiten.

Bel naar een/je verzekeringsmaatschappij en vraag hoe je dit in jouw geval het beste kunt doen. Hopelijk is dit een antwoord op je vraag!