Wat zijn verplichtingen van een jachthaveneigenaar ?

Onze boot ligt in een kleinschalige jachthaven. Wij liggen sinds kort in een vak met aan 1 kant de wal. Op de balk aan de wal zitten geen mogelijkheden om de touwen aan vast te maken dus voor de winter hebben we die om de balk heen gelegd. Tijdens de wintermaanden zijn 2 van de 3 touwen door het heen en weer schuiven kapot gegaan en lag de boot nagenoeg los tegen de buurboot aan. Gelukkig heeft een booteigenaar het gezien en ons ervan in kennis gesteld. Toen wij de haveneigenaar erop aanspraken dat hij dat niet in de gaten gehouden had en even gebeld had zei hij dat hij daar niets mee te maken heeft. In hoeverre mag je verwachten dat een haveneigenaar de boel een beetje in de gaten houdt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1.1K

Antwoorden (1)

Dit zou je moeten nakijken in het havenreglement van de jachthaven waar jullie boot gestald is. In principe hoeft de haveneigenaar niet in de gaten te houden of iedereen zijn boot goed heeft vastgelegd, hij mag er vanuit gaan dat iedereen zelf zijn boot goed heeft vastgelegd. Als hij ziet dat een boot los ligt, zal hij de eigenaar waarschijnlijk wel inlichten.

In principe is het jullie eigen schuld/probleem dat de boot los is komen te liggen en gelukkig is er geen schade o.i.d.
Ik zou als ik jullie was wel de haveneigenaar vragen of hij iets op de kade kan maken waar jullie de touwen aan vast kunnen leggen.