Gewoon met een stevig schip door het ijs varen zolang het nog niet te dik is. als het niet meer gaat vaar je even achteruit en gaat iets verderop verder. De boeg van deze schepen is extra sterk en heeft een vorm die ijs goed splijt en naar opzij duwt. De rest van het schip is ook extra stevig gemaakt.

Zie de video doe wat versneld laat zien hoe het werkt

Toegevoegd na 24 minuten:
Verder natuurlijk heel veel PK's
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Ok dank, weer wat geleerd
Het geheim zit hem in de boeg van de ijsbreker. De boeg is niet spits, zoals die van de normale schepen om door het water te snijden, maar ronder van vorm. Doordat de boeg ronder is kan de ijsbreker het ijs op glijden. Het ijs bezwijkt vervolgens onder het gewicht van de ijsbreker en gaat kapot.

Toegevoegd na 6 minuten:
Spitse vormen, verder onder het schip zorgen vervolgens voor afvoer van het ijs. Zodat schade aan de aandrijving word voorkomen.