Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen een kano, een kayak en een roeiboot?

Daarnet zag ik bij een vraag over een kano zo uitdrukkelijk staan dat het geen kano betreft, terwijl het er in mijn ogen wel een is en waarschijnlijk bij andere leken ook. Hoe zou je die uit elkaar kunnen houden?

10 jaar geleden
in: Boten
9.8K

Het beste antwoord

Een kano is een boottype dat met een peddel wordt voortbewogen. De peddel is niet aan de boot bevestigd, je houdt hem los in de hand (en je kunt hem dus in principe verliezen). Bij het kanovaren kijk je in de vaarrichting.

Een kajak (geen kayak...) is een soort kano, zeg maar een subtype van de kano. Een kajak is dicht, er is slechts een gat waardoor je je in de kajak laat zakken. Ook een kajak wordt voortbewogen met een losse (niet aan de boot vastzittende) peddel, en ook bij een kajak kijk je in de vaarrichting.

Een roeiboot kan open of dicht zijn. Het kenmerkende van een roeiboot is dat de riemen (geen peddels) aan de boot zijn vastgemaakt, hoewel je dat "vastmaken" niet bij alle typen roeiboot letterlijk moet nemen: soms is er slechts een uitholling in de rand van de roeiboot waar de riem in rust. Kenmerk is in ieder geval dat de riem een vast draaipunt heeft dat vastzit aan de boot, en dus niet zoals bij een kano/kajak in een willekeurige positie kan worden gebracht.

Verder kijk je in een roeiboot tegen de vaarrichting in: als je bij een roeiwedstrijd al je tegenstanders kunt zien, zul je dus als eerste finishen.

Roeiboten zijn er in de variant waarmee vissers naar het midden van een meertje varen; wij ("echte roeiers") noemen dat pieremachochels. Verder zijn er de "echte" roeiboten die puur voor roeiwedstrijden zijn bedoeld. En er zijn de toerroeiboten, die zijn stabieler en je kunt er bagage (picknickmand) in meenemen.

In de eerste bron zie je een plaatje van een kano en van een kajak. In de tweede Bron enkele roeiboten; merk op dat een roeisloep een subtype van de roeiboot is. De derde Bron toont een aantal "echte roeiboten" van het type waar ik in roei.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Mooi antwoord... [en inderdaad : pieremachochels :))) was ik kwijt...]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord! Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Kano
In een kano kun je geknield varen en peddel je met een peddel met één blad. Een kano is vaak van boven open, vandaar dat deze ook wel open kano wordt genoemd.

Kajak
In een kajak zit je op je zitvlak en peddel je met een peddel met twee bladen, ook is de kajak door een dek van boven vrijwel geheel gesloten.

Toch wordt tegenwoordig vaak de kajak gebruikt om te kanoën, terwijl toch de term kano het meest gebruikt wordt.

Roeiboot
Tja.... hoe leg je dat uit. Is een helemaal open boot met meestal zitplankjes. Ook is de roeiboot wat minder gevormd dan de kano en kajak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuses ik bedoelde bij het laatste woord geen kajak maar kayak uiteraard!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Het is anders goed mogelijk dat ik het verkeerd schreef in de vraag, als gevolg van mijn kennis van muziek uit de zeventiger jaren. Toen was er namelijk een Nederlandse popgroep die Kayak heette!
Poet
10 jaar geleden
Bij een roeiboot zijn er bevestigingen voor de riemen. Bij de ander 2 niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja @Amadea, Kayak was een leuke groep, tijd geleden alweer! @howrse Niet alle roeiboten zijn zo, er zijn nog andere roeiboten, boten waarin je roeit voor de sport : 1 persoons is een "Skiff" bijvoorbeeld, of een "Wherry" [2 persoons met stuurman] of een "8 met stuurman".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodkus52 bedankt voor de toevoeging aan mijn antwoord (heb ik ook weer wat geleerd).
Cryofiel
10 jaar geleden
Inderdaad jodokus52, het type boot waar ik in roei is smal, licht en snel. Je zit er meer "op" dan "in". En de boot heeft geen plankjes, maar rolbankjes die op wieltjes over de slidings ("rails") rollen. Roeien doe je namelijk voornamelijk met je benen, want daarmee kun je veel meer kracht geven dan met je rug en je armen.