Je kunt een sluis vergelijken met een enorme container (maar dan zonder dak) met twee deuren: één aan de voorkant en één aan de achterkant. Dat containergedeelte noemen we een sluiskolk. Dit kun je dus maken van een doos.
Door de sluisdeuren te sluiten en aan één zijde de schuiven in de deuren te openen, kan de sluismeester de waterstand in de sluis regelen. Zo komt het water hoger of lager te staan.
Een hefdeur is het makkelijkst te maken, er zijn meerdere soorten deuren, ze zitten aan beide uiteinden van de sluis, deze wordt met een ketting uit het water getild. Een contragewicht dat apart aan een kabel hangt reduceert de kracht op de aandrijfketting en dus ook op de motor. De deur wordt meestal geleid in een gleuf wat dus hetzelfde effect geeft als een schuifdeur op rails. Je kunt daarvoor 2 plaatjes nemen, waaraan je een ketting bevestigd en dit bevestigen aan een hefboom. De hefdeur is geschikt om water naar twee zijden te keren. Het grote voordeel van deze oplossing is dat er geen draaipunten of andere bewegende delen onder water bevinden wat het onderhoud vergemakkelijkt. Het nadeel is dat dit de enige deur is waar de hoogte van de vaartuigen die kunnen passeren beperkt. Nog een nadeel is dat wanneer de lading niet nat mag worden en de luiken van een schip open liggen, ze dichtgemaakt moeten worden omdat de deuren een regengordijn vormen waar het schip onderdoor moet.