Hoe beveiligen ze botenshows ?

Je weet wel in de zomer heb je altijd van die botenshows dat bedrijven lokale havens vol gooien met de duurste showboten en dat mensen overdags kunnen kijken.
'S nachts gaat het dan dicht maar ik vraag me dan af hoe goed dat eigenlijk beveiligd wordt.
Ik bedoel er ligt voor vele vele miljoenen aan boten, het lijkt me te makkelijk voor dieven om gewoon zo'n boot van een paar ton mee te nemen en weg te varen 's nachts.

NIET dat ik van plan ben om een boot te gaan stelen natuurlijk lol, maar ik zat gewoon een beetje te dagdromen toen ik pas bij zo'n show was.

Hebben ze doorgaans 's nachts dan alleen wat nachtwachters met wapens ofzo, of blokkeren ze de uitgang van de haven ook met een net ofzo ? Of hoe doen ze dat. Ik verbaas me er altijd over hoe slecht normale havens bewaakt zijn met peperdure boten. De meest klunzige kruimeldief zou een boot mee kunnen pakken, hoe zit dat met botenshows ?

Iemand die dat weet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (2)

Een dergelijke botenshow zal vast een bewakingsdienst ingehuurd hebben. In Nederland mag een particuliere bewakingsdienst echter niet bewapend zijn.

Verder hebben moderne grote boten zelf natuurlijk ook al de nodige veiligheidsvoorzieningen, zoals een alarm, startonderbreking en dergelijke.

Het klopt dat de meeste jachthavens niet goed beveiligd zijn. Heb dat onlangs aan den lijve ondervonden toen mijn buitenboordmotor van mijn zeilboot gestolen bleek te zijn. Later bleek dat dezelfde nacht nog heel wat meer mensen hun motor zijn kwijtgeraakt.
12 jaar geleden
Er is bewaking,
maar ook zonder bewaking zijn dure boten niet zomaar mee te nemen.
Ze hebben net als nieuwe auto's een sleutel met transponder (zendertje)
Gps zenders, zodat als de boot weg is de eigenaar weet waar ie is.
Een grote boot is moeilijk snel te verstoppen, met een auto kan je veel meer kanten op.
Er zijn veel verschillende merken boten. Dieven specialiseren zich vaak in één merkt. Dat zie je ook met auto's, vaak worden er meerdere van hetzelfde merk en type gestolen in dezelfde buurt.