Ha, die Tondekuls;

Opel en Vauxhall zijn beiden al sinds tientallen jaren onderdeel van het GM-concern. Omdat beide merken auto's bouwden in dezelfde marktsegmenten is eind jaren zeventig besloten om samen hetzelfde programma te voeren met alleen een andere merknaam en soms een ander type. Puur uit kostenoverwegingen dus. Ook logistiek een stuk simpeler; Opel hoeft geen versies met rechtse en Vauxhall niet met linkse besturing te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

"Vauxhall was vroeger een bekende Britse motorenbouwer met een sterk imago. GM heeft die overgekocht en omwille van het imago de naam gehouden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK dat klopt helemaal. Verklaart nog steeds niet waarom Opel in Engeland geen Opel heet...?
Of zie ik iets over het hoofd?
Als toevoeging wil ik nog zeggen dat Vauxhall een stuk stoerder klinkt dan Opel. Het zullen wel dezelfde auto's zijn, maar bij het woord "Opel" denk ik aan een soort Suzuki WagonR+, terwijl ik bij het woord Vauxhall denk aan sportauto met 4 uitlaten...
Maar dat is misschien subjectief:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De redenen heb je hierboven al gelezen, die ga ik niet herhalen, maar misschien vind je het interessant dat dit ook geldt voor Australie en Nieuw-Zeeland, inderdaad, oude Engelse kolonies.
Het beperkt zich niet alleen tot opel. Toyota heeft enkele types rondrijden die anders heten dan hier. Onder andere de Toyota die wij hier als Yaris kennen, is in NZ bekend onder de naam Echo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Australie rijden naar mijn weten geen Vauxhall's rond wel Holden's. De Toyota Yaris rijdt in Amerika ook rond onder de naam Vitz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, Holden... sorry, haal er weer eens wat door elkaar.
Wist wel dat het geen Opel was.
en een golf is in venezuela een vw gol
en een opel kadett in amerika een pontiac ???(type vergeten)
suzuki is in amerika een geo
holden is de australische versie van gm zo ver ik weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Australie heten Opels weer "Holdens", er is bijv. een Holden Astra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat de engelsen nogal aan tradities hangen, en ze gewoon niet het merk vauxhall zagen verdwijnen.

Daarom is de naam gebleven.

De vauxhall word trouwens in de zelfde fabrieken gemaakt als de Opel modellen.
Dus met stuur links of recht heeft het niks te maken.

P.S. De Kadett heet in de U.S.A. Chevrolet Le Mans, in /brazilië chevrolet kadett.

Maar de naam Vauxhall is puur uit traditie bewaard gebleven!