Wat is de precieze afstand tussen lantaarnpalen op de snelweg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
20K

Het beste antwoord

Ha, die Mara;

Ik heb dat wel eens gecheckt m.b.v. mijn kilometerteller om te zien of ik wel goed afstand bewaarde. In de randstad staan ze vaak om de 75m en meestal zit er tussen de 50 en 100m afstand tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms spreekt men ook over een ruimtelijke frequentie (golfgetal). In dat geval beziet men hoe vaak een bepaald voorwerp of verschijnsel opnieuw voorkomt bij het afleggen van een afstand. De eenheid van een ruimtelijke frequentie is reciproke meters (m-1). Een goed voorbeeld is de ruimtelijke frequentie van lantaarnpalen langs de snelweg. Die staan er bijvoorbeeld iedere 100 meter. De ruimtelijke frequentie is dan 0,01 m-1. Wanneer men met constante snelheid langs de palen rijdt, is er uiteraard een direct verband met de tijdsfrequentie: men komt ze met een bepaalde (tijds)frequentie tegen ( bron wikipedia -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie)
Google Earth heeft een lineaaltje ingebouwd om te meten.
Als ik naar de A4 kijk en de A2 bij Maastricht meet ik overal 50 meter.

Toegevoegd op 10-05-2009 20:55:49
Ik hoop trouwens dat je vraag zich beperkt tot NL... :)
AWM
14 jaar geleden
Dat ligt aan de breedte van de snelweg.

Oh... je bedoelde natuurlijk in de rijrichting. Uhm... volgens mij varieert dat tussen 50 meter en 100 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt dat niet heel sterk af van de lichtsterkte van de betreffende lantaarnpaal, misschien ook wel of het wit of geel licht is. Refrentie zijn de hectometerpaaltjes als je weer eens op de snelweg zit, wel goed blijven opletten he.