Wat gebeurt er als de bandenspanning van je auto te hoog is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
18.8K

Antwoorden (4)

Dan wordt je band ietwat rond, slijt het midden harder dan de buitenkant en heb je geen optimale grib & waterafvoer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Eleo;
Bovenstaand onatwoord is zo duidelijk als wat. Maar om die effecten moet er echt wel veel te veel spanning op staan. Spanning van 0,5bar boven de standaardwaarde kan nog steeds geen kwaad.

Toegevoegd na 10 uur:
'onatwoord' -> 'antwoord'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij slijt inderdaad wat meer in het midden in plaats van gelijkmatig.
Andere effecten zijn grip en brandstofverbruik. Grip zal minder worden aangezien het contact met de weg vermindert. Brandstof verbruik zal juist door minder contact met de weg (=minder weerstand) lager worden. Een optimale bandenspanning is dus niet alleen goed voor je portemonnee maar ook voor het milieu én je eigen veiligheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook belangrijk is, is dat de band ook een deel van de demping voor zijn rekening neemt (dus complementair met de schokdempers). Te hard opgepompte banden geven dus te weinig demping. Je ziet dit soms bij de autokeuring: als de demping niet binnen de toegelaten marges valt kijkt men de bandenspanning na en laat men er desnoods wat lucht uit. Meestal is het dan wel OK.