Sinds welk jaar zijn autofabrikanten verplicht om autolakken op waterbasis te gebruiken ?

Ik zou van mijn Citroën Xantia uit 1998 graag willen weten wat voor soort lak erop zit, lak op waterbasis of nog de synthetische lak. Hij is zilvermetallic van kleur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Het beste antwoord

Hallo Frans,

In de autoschadebranche is de watergedragen lak in 1998 geintroduceerd.
De fabrieken spoten er toen al een aantal jaar mee

Op jouw Citroen zit dus watergedragen lak (kleurcode EYC waarschijnlijk)

Het is alleen de kleurlaag die watergedragen of op thinnerbasis is, beide worden met een 2 componenten blanke lak afgespoten.
Er word druk geëxperimenteerd met watergedagen blanke lak, maar dat heeft nog niet de gewenste kwaliteit.

Ik hoop je zo voldoende geinformeerd te hebben.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat lijkt me voldoende duidelijk. Ik wou het weten omdat ik een paar vuile plekken in de lak heb behandeld met een vliegensponsje. De vlekken zijn wel weg, maar de sporen van het sponsje zijn nog enigszins zichtbaar (niet meer doen dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dat is niet zo slim inderdaad.
De sporen/krasjes zitten dus in de blanke lak, en kun je aardig wegpoetsen hoor!