Je moet in eerste instantie heel rieel zijn. Wat voor een auto koop je en wat voor een auto heb je in te ruilen. Koop je nu een golf vi dan praat je er minder van de prijs af (aangezien deze nog niet heel lang word aangeboden) dan wanneer je een golf v koopt.
Je moet ook heel geörienteerd kijken. Welke auto wil ik, welke bedrijven of particulieren bieden deze auto aan, welke opties wil ik erop, wat is de meerwaarde van bepaalde opties et cetera.
Bij een particulier kun je vragen wat de reden is van verkoop. Is het een baby die op komst is of een al nieuw gekochte auto of de aankoop van een huis dan is die auto een last. Je kunt hier dus goed onderhandelen.
Eerlijk is eerlijk, je kunt min punten aan de auto noemen maar noem ook de positieve dingen aan een auto. Als je alleen een auto afkraakt weet de verkoper ook dat je met het "onderhandelingsproces" bent begonnen. Ook zorg je dat de verkoper misschien iets geïrriteerd raakt en dus minder wil onderhandelen.
Voor je eigen belang is het natuurlijk ook goed dat de auto die je koopt daadwerkelijk goed is. Regel nieuwe apk op de auto, nieuwe bandjes (ook al zit er nog redelijk profiel op), stalen velgen met winter banden, verband trommel, reservewiel, die dingen.
Ik lees hierboven veel dat de koper in een soort van machtspositie zit en dat de verkoper ontzettend graag wil verkopen. Dit hoeft niet altijd. Er zijn nog genoeg auto bedrijven waar het heel goed mee gaat en waar het heel simpel is, JIJ wil een auto kopen.
Een tip, zorg ervoor dat de inruil auto mooi schoon is, zowel van binnen als buiten. De auto is dan aantrekkelijker voor de verkoper om in te nemen. Hij ziet er dan weer een goed verkoopbare auto in.