Zou je elektriciteit voor je auto kunnen opwekken door middel van autobanden met wrijving?

zou je met auto banden energie kunnen opwekken via de auto met vrijving op de weg.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
tinus1969
3 jaar geleden
Dat gebeurt in feite al - via de dynamo. Hoezo?
jc54
3 jaar geleden
@tinus1969; de vraag gaat over banden.......dat de dynamo stroom levert is alom bekend.
LeonardN
3 jaar geleden
@jc54
Je zou de dynamo ook op de band kunnen zetten, net zoals bij een fiets, bij een auto zit het echter dichter bij de motor, is wat praktischer. Maar volgens mij bedoelt de vrager iets anders:
"met vrijving op de weg"
Een deel van die energie zal in de weg komen te zitten (als warmte). Die energie zou je op kunnen vangen, maar zal niet de auto in kunnen (althans ik zie niet hoe).
Een deel van de warmte zal in de band komen. Ik gok dat dat er lastig uit te halen is, en niet veel op zal leveren als je dat weer terug om weet te zetten in energie.
TurfGraver
3 jaar geleden
Die "wrijving" is nodig om vooruit te komen.

Antwoorden (1)

Nee, de wrijving tussen band en wegdek is niet om te zetten in (bruikbare) elektriciteit. De huidige banden worden zo geconstrueerd en gefabriceerd, dat de wrijving tussen band en wegdek minimaal is (bij normaal gebruik, dus rollende banden).
jc54